LA Drømmen part 3

Hollywood, Los Angeles.

Los Angeles har vokset sig stor over kun et århundrede, og den mest intense immigration sket over 1920’erne og 30’erne, da Wall Street-krakket bragte New York City i knæ og tørken hærgede i det amerikanske landbrug.

Det var også under tørken, at store dele af Amerika, the Panhandles, oplevede the dustbowl. Voldsomme støvskyer der omtales som den største menneskeskabte naturkatastrofe der nogensinde har ramt USA.

The Dustbowl danner rammen for Jacob Lundgaard Andersens eventyrlige kortfilm ‘Dustland’, der bliver optaget i et varehus i udkanten af Los Angeles.

Tidsperiodisk naturkatastrofe på film giver et vist set udfordringer.

Jacobs rejse mod sin filmdrøm er nået til en film om USA’s hjerte.

‘Dustland’ fortæller historien om et rejsende cirkus, der  strander i en storm og træffer på Djævlen selv.

Filmens hovedrolle er en ung linedanserinde og resten af castet er ligeledes cirkus-personer, hvilket sætter ekstra høje krav til castingen.

Heldigvis kommer Los Angeles’ immigrationstraditioner til undsætning, for byen tiltrækker konstant nye beboere tilsig. Det er til tider svært at finde en indfødt Angelenos.

I Los Angeles er der tusindevis af aspirerende skuespillere, og derfor er en casting-agent essentiel for at kunne filtrere de mange spirende performere.

Byen vrimler med performers i alle afskygninger og her arbejder talentet ligeså hårdt for at blive opdaget, som agenter, der forsøger at opdage dem.

Efter af have mødt flere castingagenter har Jacob og hans produktion valgt at gå med Sandford Castings, der ligger midt i viraret på en sidegade til Hollywood Boulevard.

 

Hos Sandfor Castings bliver man modtaget af receptionisten, der byder på varme og kolde drikke inden man ledes ned til rummet, hvor castingen finder sted.

 

På vej ned af gangene møder man områder af mennesker, der alle skal ind til en casting. Man kan mærke den nervøse energi.

I disse områder ligner alle hinanden, eller i hvert fald har de et eller flere karaktertræk til fælles. Det er pudsigt at analysere de stereotype træk og gætte, på hvad der blev castet til.

 

”Cirkusfolk og skuespillere er ikke så svære at finde i Los Angeles, men talent er altid svært at finde,” siger Jacob med et grin.

Skuespillerinde, Erin Way, blev castet efter flere måneders søgen, og kun lige tidsnok til at hun kunne begynde sin linedanser-træning, der er et vigtig element i filmens klimaks.

 

Heldigvis havde produktionen allerede castet linedanser og professionel klovn Chris Grabher, mest kendt for filmen ’Water for Elephants’.

”Los Angeles er en magnet for de unge håbefulde. Casting kan være både en utrolig sjov og en deprimerende oplevelse, afhængig af humor, men jeg tror de fleste vil sige, at det er en udmattende proces,” fortæller Jacob efter at den femte uduelige cirkusartist har forladt lokalet.

 

Resten af castet falder på plads i løbet af et par dage, men det var i sidste øjeblik at Jacob fandt filmens mandelige hovedrolle, Chris Conner.

Typisk for den slags processer, danner Chris par med Erin Way. Løsningen på problemet stod lige ved siden af dem alle.

”Jeg var utrolig heldig at kunne cast Chris og Erin. Udover at de begge besidder store talenter, så var deres eksisterende intime kemi og tillid med til at gøre det vores casting utrolig afslappet,” fortæller Jacob.

Et par uger senere starter optagelserne på ”Dustland”, som Jacob blandt andet har finasieret ved hjælp fra familie og venner.

Jacob og hans hold stod overfor endnu en udfordring, da de skulle lægge en plan for det ambitiøse projekt, der indeholder tidsperiode, stunts på en line, speciel effekts – alt sammen i et forblæst ørken miljø.

Godt nok skal man ikke mere  end et 50 kilometer væk fra Los Angeles, før man står i en ørken, men det var finansielt uhensigtsmæssigt at flytte det store hold til en så gold og øde location på daglig basis.

Derudover kom de forøgende problemer i forhold til de utal af tilladelser og krav fra byrådet og fagforeninger.

I stedet faldt valgte på en lagerhal, der kun huser de store sets, som bygges til filmen. En container med sand blev dumpet og spredt ud til en mini-ørken.

 

En 1930-cirkusvogn blev opført sammen med dele af den store Big Top, samt en stunt-sele til optagelserne af linedanser-scenerne.

 

Dertil skulle hele den enorme lagerhal fyldes med røg, samt at kæmpe ventilatorer skulle strategiske placeres for at skabe illusionen af at være fanget i en storm. De store etablerende billeder af cirkusset omringet af støvskyerne, blev skabt i samarbejde med en mindre Hollywood-legende, Bill Taylor, der har lavet speciel effekter på film som klassikeren ’Blade Runner’,  Scorseses ’Cape Fear’ og ’Age of Innocence’.

Jacob og Bill fandt et sammenspil mellem de gamle praktiske effekter med miniatures og røgmaskiner og de nye CGI værktøjer.

”Bill har været med til at skabe nogle af de mest betagende billeder i filmhistorien, og det er et stort privilegium at får lov at arbejde med ham. Jeg har tænkt meget frit på hvordan, jeg ville fortælle denne historie, og Bills mangeårige erfaring og visdom har give mig mulighed for at eksperimentere,” fortæller Jacob, mens cirkusartister, støv og røg blæser rundt i den store lagerhal.

Jacob er et skridt nærmere sin drøm om at lave film i Hollywood.

Faktaboks:

Den danske filminstruktør Jacob Lundgaard Andersen startede sin filmkarriere på European Film College i Ebeltoft, hvor han instruerede flere kortfilm. Han arbejdede et par år i den danske filmbranche, blandt andet på Thomas Vinterbergs film ’Submarino’ og den prisbelønnede ’Jagten’. Han flyttede til Los Angeles i 2011. Han var blevet optaget på filmskolen, The American Film Institute Conservatory (AFI), hvor drømmen om gennembruddet i USA startede.

I to år efter uddannelsen har han lavet musikvideoer for flere kunstnere.

Han håber, at erfaringerne fører til kontakter og måske en mulighed for at komme til at lave film i Los Angeles.

 

 

 

Kommentarer er lukket.