GM sœtter kvinderne i overdrive

 

Det kan godt være at Detroit er sunket i knæ med en gæld på 18 milliarder dollars i det største storby kollaps i USA’s historie, men ikke alle nyheder fra ”motor city” kommer som sorte udstødningshost, der signalerer et kvælende stop for fremskridt.

Med meddelelsen om at den 51-årige Mary Barra har blæst kønstaget af den traditionsbundne, mandsdominerede bilindustri i Amerika ved at sætte sig i det absolutte førersæde for General Motors og de facto forvandle virksomheden til en karrieremæssig “convertible” med et større udsyn, er en nyhed, der har sendt hvid anti-diskriminerings røg op over GM’s verdenshovedkvarter i downtown Detroit.  

For en gangs skyld står navnet på bilgigantens skyskraberkompleks ”GM Renaissance Center” til troende –en konkret, moderne genfødsel af lighedsprincippet og en platform for nytænkning.

Den nye CEO for GM, Mary Barra, er i bogstaveligste forstand født med benzin i blodet og ind i bilbranchen, fordi hendes fars virksomhed var en underleverandør til industrien. Som 18 årige blev hun optaget på GM’s tekniske skole og videre på det GM sponserede Kettering University i Flint for at læse til ingeniør og indledte dermed den 33 år lange rejse op gennem firmaets hierarki for i tirsdags at blive udnævnt til topchef af en enig bestyrelse.

Alle husker at GM blev reddet fra fallittens rand af en federal hjælpende hånd på ikke mindre en godt 49 milliarder dollar, som regeringen fik aktier for. På et tidspunkt, da GM blev genintroduceret på Wall Street, ejede Washington 61 procent af aktierne. Den sidste portion GM-aktier blev med stor fortjeneste solgt fra af Obama-administrationen i mandags – dagen før Mary Barras udnævnelse.

Så alt i alt står GM overfor en total frisk start:

Slut med at være ”Government Motors”. Ud med gammeldags tænkning i firmakulturen. Ind med Barra. Ud med belastende gæld til staten. Ind med nu 15 kvartalers løbende overskud siden redningen.

Der vil selvfølgelig stadig være folk, der mener at kvinder ikke kan køre bil. Men det her handler ikke om baglæns parallel parkeringer eller forsigtig kørsel.

Det handler om ledelse og visioner.

Og her står fru Barra godt rustet. Hendes erfaring er nærmest ”second to none”. Ingeniør på gulvet – direkte i produktionen. Fabriks leder. Chef for human resources og siden 2011 boss for hele udviklingen af GM’s globale produktlinje.

Som den afgående GM-chef, Daniel F. Akerson, sagde det:

-Mary Barra har bragt orden i det kaos, der eksisterede i GM’s store udviklingsafdeling.

Udfordringer er der nok af for den nye leder af General Motors.

Avisen USA Today har opregnet fem afgørende opgaver, der skal løses:

-At vinde kampen om de nye selvkørende biler

-Ligesom GM skaffede sig af med de ikke-rentable mærker Hummer, Saturn, Pontiac og Saab lige efter konkursen, så mener avisen, at nu er turen kommet til at slå Buick og GMC ihjel.

-Et bil hit er ikke et hit, hvis de ikke tjener penge. Tjener de ikke penge på bundlinjen, må de ud. Business first never last, siger avisen

-Se at få fikset Europa. GM har lige trukket Chevrolet ud af hele det europæiske marked. Men hvad med Opel, spørger USA Today. Har Barra modet?

-Måske det allervigtigste i det lange løb: Slut fred med den stærke fagforening UAW –United Auto Workers. Her skulle Mary Barra på grund af sin opvækst og baggrund havde meget bedre muligheder end tidligere CEOs. Et økonomisk fremgangsrigt GM kan ikke laves uden et velfungerende samarbejde med UAW, råder USA Today.

Det er et godt råd.

Under alle omstændigheder er dagsorden sat på forandring og fornyelse.

Det kunne GM godt trænge til ifølge en af virksomheden første kvindelige topleder, Marina Whitman, der var vicepræsident i årene fra 1979 til 1992 og som nu er professor på University of Michigan:

-En af de største frustrationer fra min tid på GM var, at vi aldrig var i stand til at overbevise den øverste(mandlige –red) ledelse til at forstå at verden var under hurtig forandring og at de også skulle forandre sig for at holde trit med udviklingen, fortæller hun New York Times.

At det kommer til at ske er ikke bare en nødvendighed for GM, men ser nu også ud til at være en indlysende mulighed med valget af Mary Barra.

I det mindste giver det glæde og håb, at Detroit midt i al ulykken med rette kan prale af en kvindelig ”Number One Boss” for en af sine egne:

Verdens største bilvirksomhed General Motors.

 

1 kommentar

  1. per

    Hurra jeg kommer ikke til at mangle bil resten af mit liv, biler er lig med frihed.

Skriv kommentar

Vi ønsker en skarp og levende debat her på blogs.bt.dk. Vi modtager mange gode indlæg, men det har desværre også vist sig, at ikke alt egner sig til publicering. Vi forbeholder os retten til ikke at offentliggøre og slette indlæg, der indeholder grove personangreb. Det samme gælder indlæg, der er uvedkommende eller irrelevante for debatten. Derfor: Hold jer til emnet - gå ikke efter hinanden. God debat.