DRs fup og teater

Som tabloidavis må man finde sig i kritik. Det er også i orden. Vi råber højt, og når vi laver fejl, skal de rettes og påtales. Sådan er det. Andre medier er ikke i skudlinien på samme måde, men lad os for en gang skyld vende lyskeglen den anden vej.

Mod det DR, som vi alle troskyldigt – og med glæde – betaler 3,5 milliarder til hvert år. Hvordan står det til med troværdighed og fejlprocent i DR Byen? Tager man et kig på DRs seneste tv-serie om pressetik, Hængt ud på forsiden, står det rigtig godt til. Ifølge den var der ikke en finger at sætte på DRs journalistik. Faktisk var det kun muligt at finde grelle eksempler på journalistisk dårligdom i de private medier.

det kan godt undre, fordi der selvfølgelig også laves fejl i DR. Og de hober sig faktisk op, hvis man ser nærmere på de seneste par uger. Kort før jul fik DR to gange kritik af Pressenævnet. For at udelade vigtige oplysninger i et tv-indslag i 21 Søndag, og for ikke at rette en anden fejl på en ordentlig og synlig måde. Det blev værre kort efter nytår, da DR måtte beklage deres dækning af statsministerens nytårstale. Selv om studieværten, Klavs Bundgaard Poulsen, og den politiske kommentator, Ask Rostrup, i detaljer vidste hvad Helle Thorning Schmidt ville sige i sin nytårstale – de havde nemlig læst den på forhånd – lod de som om de gættede på talens indhold. Ask Rostrup var mand nok til at kalde det seancen for ‘teater’.

Dilettanteri og iscenesættelse er andre ord, der ligger lige for, og torsdag aften skulle det blive endnu værre. TV AVISEN kl. 18.30 og 21.30 fokuserede benhårdt på billeder af demonstranter med store papskilte udenfor retsbygningen i Hjørring, hvor en bankdirektør blev stillet for retten. Problemet var bare – hvilket vi kunne afsløre på BT  – at det var DR selv der havde iscenesat demonstrationen og sørget for både papskilte og folk.

Kvalitetskontrollen svigtede, og det sker desværre alle steder. På TV AVISEN var det bare særlig slemt denne uge.  Tør vi satse på næste udgave af ‘Hængt ud på forsiden’ handler om DRs egne fejl?

61 kommentarer

  1. J. Hansen

    Seernes redaktør Jacob Mollerup, “tidligere” kommunist. Han underviste bl.a. Marxistisk Oplysningsforbund, var medlem af DKP og journalist på Land og Folk! Desuden undervist vordende journalister i DDR!

  2. Bent O.

    Jeg er også træt af at skulle betale beskyttelsespenge til DDR og deres røde og radigale propaganda, blot fordi jeg benytter en bredbåndsforbindelse.

    Man må spørge sig selv om, om der overhovedet er noget i dette land som ikke modtager offentlig støtte ?
    Ikke underligt at skatten er så høj og kvaliteten så lav af de velfærdsydelser folk har brug for og som de forventer at deres penge går til.

    Enig med Søren Mortensen. Man savner sku helt Pravda.

  3. Christensen

    Er BT nu de rette til at fremstå som journalistiske purister ?
    Hyppigt bærer også denne avis præg af slet skjult politisk propaganda. Garneret med lidt tilsvining af forlængst afdøde skuespillere på forsiden, hvis man ikke
    har nogen historier.

  4. Eva Madsen

    Med løgn – skal land manipuleres . !!!!
    Journalister og de fleste medier er manipulatorer. De skal manipulere med virkeligheden, og lade den fremstå mere appetitlig, mere sensationel osv.
    De skal sælge et produkt, et journalistisk produkt.
    Nogle bringer halve sandheder, andre opfinder sandheder på mere eller mindre kreative måder, andre kolporterer, DR er nok de værste.
    Rigtig kritisk journalistik, ærlig journalistik er en mangelvare hos de fleste medier i Danmark.

    Desværre koster det skatteborgerne milliarder årligt. I form af medielicens, momsfritagelse, og mediestøtte.

    Ligesom tilskud til kulturlivet, filmindustrien, teatrene, kunsten, koster borgerne hundredevis af millioner årligt. Og hvad får borgerne for pengene? Overflødige produkter for det meste.
    De har ingen værdi som sådan, men man postulerer at de er nødvendige. Ja for modtagerne sikkert, men for borgerne?

    Har vi i virkeligheden brug for DR ???
    Kan borgerne være tjent med deres nyhedsformidling, og journalistiske integritet? Har de vist at de kan producere neutral, oplysende og kritisk journalistik? .

    F.eks.har vi hørt kritik og belysning af den forøgede indvandring af velfærdsflygtninge ( assylansøgere),og øvrige muslimske indvandrere .Der må være astronomiske omkostninger både pengemæssigt og kulturelt forbundet hermed.

    Så et glimt af X – factor igår, det var som om udsendelsen var optaget i Afrika og mellemøsten , slukkede hurtigt for udsendelsen ,inden jeg blev for meget racistisk og ked af det på nationens vegne.

    Tv2 er desværre ikke modsætningen til DR. Det er de alt for overfladiske til.
    Det Danmark kunne bruge, var en medieplatform der for alvor gik kritisk til DR og de mange milliarder de modtager årligt.

    DR’s licensindtægter var 3.516 mio.kr. i 2011, og DR havde 350 mio.kr. i andre indtægter. I alt næsten 4 mia. kr. til DR’s drift i 2011.

    Medielicencen stiger til 2.414 kr. i 2013 eller 201 kr. pr. måned. DR får heraf godt 80%. Det betyder at DR vil have mere end 4 mia. kr. at gøre godt med i 2013.

    Var det ikke var på tide at afvikle forretningen.???
    Et kritisk modstykke, der batter har vi aldrig haft til DR.

    Man skulle ellers mene der er nok stof at gå i krig med.
    DR fejler dagligt, og det er ret nemt at gennemskue. Men de er nok ret ligeglade ude på Ørestaden.
    De har snablen nede i kassen, og det er det eneste der betyder noget.

  5. Erik Leigel

    TV2, Blå Stues lokalstation holder sig sandelig heller ikke tilbage med hensyn til lemfældig omgang med sandheden.

    Lotte Mejlhede, TV2News, opfandt i sin tid på TV2Nyhederne, en voldelig 2. g. gruppe der huserede og spredte skræk og rædsel i og omkring Slagelse.

    Hun blev sendt til afkøling. Nu spiller hun rollen som hardcorejournalist. Desværre slår hendes talent ikke rigtig til.

    Vi forbrugere af alle slags medier skal have den kritiske brille på. Det gælder også når hr. Andersen på nærværende funktionærtryksag ytrer sig.

  6. Flemming Madsen

    @Carina

    Nej jeg bruger som kun den retorik som vi har set dagbladet BT fremture med over for anderledes tænkende, så enkelt er det.

    Og da Olav Skaaning Andersen er chefen, ja så er det nu engang sådan at det er ham der må tage
    imod kritikken.

    For det første tager jeg ikke DR. I forsvar, jeg gør opmærksom på at det var PRODUKTIONS
    SELSKABET “MADE IN COPENHAGEN / LARM FILM der godt nok arbejder for DR, som iscenesætter en demonstration foran en offentlig retsbygning, og se det glemmer Hr. Andersen at gøre opmærksom på.

    Når jeg skriver ” Så er tempelridderen igen til hest “… osv. skal du forstå det således at deres officielle opgave var at “beskytte pilgrimsvejene til Jerusalem” men de var mere interesserede i at foretage udgravninger i Den Hellige Gravkirke, altså havde de en skjult dagsorden ligesom BT op til det seneste folketingsvalg.

    Vi har jo oplevet at se hvordan BT sammen med minister kontorer var i gang med et uhæderligt og udemokratisk forsøg på at tilsvine en politisk modstander, i håbet om at denne person ikke ville blive valgt til statsminister.

    Vi så jo også at BT’s nyhedschef, Simon Andersen indrømme at han stod bag det omstridte notat der havnede hos Skat København som forsøg på at påvirke afgørelsen. Notatet var et arbejdspapir til brug for BT, men Simon Andersen sendte det til Troels Lund Poulsens spindoktor Peter Arnfeldt.

    Så den skjulte dagsorden var helt klart at hjælpe de borgerlige til at de kunne få 4 år mere. Så enkelt var det og det vil heller ikke undre mig at dagbladet BT ligger inde med et par oplysninger der kunne gavne opklaringen af denne sag, der er en bananrepublik værdig.

    Bemærkede du for resten den gode Andersens, spind i starten af hans teater kronik

    Citat” Mod det DR, som vi alle troskyldigt – og med glæde – betaler 3,5 milliarder til hvert år.”Citat slut

    Hold da kæft hvor er den mand da venlig, i særdeles hed hvis han samtidig oplyste at Berlingske Media som består af Berlingske, B.T, Weekendavisen, Århus Stiftstidende, Randers Amtsavis og De Bergske Blade får 300 millioner kroner årligt i tilskud fra dagblads puljen, eller at de store lands dækkende dagblade er på massiv statsstøtte.
    Samlet set støtter statskassen hvert eneste dagblads abonnement med 1.274 kroner om året*, altså lige så meget som jeg betaler for halvårligt licens til DR.

    Personligt har jeg ikke noget imod at man støtter de danske dagblade under forudsætning, at vi har en uafhængig og kritisk presse, men det kan du ikke påstå at BT bidrager med.

    * ugebrevet Mandag Morgen, som har regnet på det sammen med medieforskeren og professor Anker Brink Lund fra handelshøjskolen CBS.

  7. Erik Madsen

    BT er på ingen måde de rette til at kritisere andre medier for at konstruere deres egen virkelighed.

    Det er noget BT i særklasse gør mere end noget andet medie.

    BT har excelleret i hetz og selvopfundne platheder imod en lang række mennesker de sidste par år, den mest kendte sag er kampagnen mod statsministeren.

    BT søgte at skabe en historie om at statsministeren snød i skat. Da den ikke rigtig kunne flyve, måtte man selv påvirke virkeligheden. Det gjorde man ved at opfinde en masse irrelevant sludder, samle det i forskellige notater og sende det til ministerier, spindoktorer og SKAT. Håbet var at skød man nok med spredehagl, var der måske et eller andet der sad fast.

    Det kombinerede man så med at lade politiske konkurrenter til statsministeren udtale sig som om at de var eksperter. Hvad end det var tidligere ansatte i konkurrerende partier (med kontakter helt i toppen af et bestemt såkaldt liberalt parti) eller direkte opstillede kandidater for konkurrende partier, så blev disse politiske håndlangere også fremstillet som “eksperter” på trods af at ingen af dem havde nogen særlig ekspertise i privatbeskatning for tilflyttere.

    Helt galt blev det naturligvis, da man brød loven og lækkede udvalgte dele af en privat agterskrivelse, men det er jo bare standarden for BT. Man lod så samme tidligere benævnte “eksperter” udtale sig om lækkede dele, uden at fortælle dem hele sandheden.

    Vi kender alle til historien om optællingsdagene. Her udtaler BTs “eksperter” at der må være tale om en ændring af praksis. Både BT og “eksperterne” undlader dog at fortælle at der faktisk står i agterskrivelsen hvilken metode der er brugt – nemlig løbende 12 måneder. Hvilket er gældende praksis. Dermed lyver BT direkte i sine desperate forsøg på at skabe en virkelighed, der ikke eksisterer.

    Vi kender også alle til historien om de “uberettigede fradrag” der gav Thorning en skattefordel, ikke? Men BT undlod i starten at fortælle at der var tale om en fejl begået af SKAT, der pr. automatik overførte et fradrag til Thorning og at Thorning i årevis søgte at få ændret dette.

    Men fortalte BT historien om at Thorning faktisk slet ikke var skattepligtig i de år her i Danmark? At hun rent faktisk betalte skat i Danmark, selvom hun ingen pligt havde til det? Nej, naturligvis ikke.

    Fortalte BT om den meget store revisorregning som Thorning har haft på grund af dette og det personøkonomiske tab hun har haft? Nej, naturligvis ikke.

    BT har mere travlt med at opdigte historier, så de kan skrive deres sensationsartikler.

    BT har mere travlt med at lyve om virkeligheden, så de kan få flere forsider.

    Men BT fejler. Tusindvis af læsere forsvinder hvert år fra BT. Oplagstallet på papiravisen er i en for evigt nedafgående spiral.

    Godt støttet af Olav Skaaning Andersen og hele hans redaktion af umuliusser (herunder Simon Andersen, der jo tidligere har smadret en hel politifamilies liv med usande historier og ikke engang tør opsøge dem for at sige undskyld), har BT formået at sætte sig på den trone som ingen andre medier i Danmark lyster efter. Faktisk betragter BT det som en hædersplads.

    Tronen, pladsen – den hedder Danmarks mest uærlige sladderblad. Og kun Se & Hør kan nogle gange måle sig med BT.

    Føj for satan!

  8. Jan Petersen

    Selv jeg, der ikke har TV, er tvangsindlagt til at betale for det forbandede gylle til DR. Det er ren fascisme ….. og ikke et demokrati værdig!

  9. john kristensen

    hvad er dr?. det er en pengemaskin der bliver støttet af regeringen til at lave hele og halve løgne tv, dr1 er kun en genudsendelse kanal med manipulere nyheder.i dag er der tvunget dr licens til alle.jeg har ikke antenne eller parabol det valgte vi fra da vi bygget om.men vi har trådløsforbindelse hvor vi ikke kan tage tv vidio yutub på vi har ingen mulihed for at tage dr1 men vi skal aligevel betale dr1 licens og jeg vil fanme ikke betale for noget jeg ikke får.men har fådet et brev fra dr1 med en lov fra folketinget om alle skal betale dr licens selv om man ikke kan se ders piskanaler men jeg holder ud jeg nægter forsat. skal lige siges at dr har lavet ren chikane med breve og over tlf de vil have licenspenge og jeg vil ikke betale for noget jeg ikke får.det er det samme som at man er nede og handler og betaler for de andres varer men ikke får noget med hjem selv længe leve frihed i danmark

  10. re

    Hvad laver Lars Fogt på risby p-plads og på hundige strand til venstre for gangstien….
    kan vi få en kommetar fra chefen

  11. Lars Borremark

    Ja hvorfor bliver vi Dumme Dänen ved med at finde os i DdRs medietyranni. Vi betaler en bondegård for at se dem ophøje sig selv til stjerner og interviewe hinanden i et vedvarende tendentiøst virkelighedsforladt selviscenesættelsescirkus.

    DdR er en stat i staten der kan tillade sig hvadsomhelst og forsøger at holde den danske befolkning i et jerngreb at poleret, virkelighedsfortiet radikal/marxistisk informationskontrol.der afspejler alt andet end den virkelighed og realitet vi befinder os i.

    Det virker som om DdR sætter fokus på at konstruere film så de kan gå til prisuddelingsshows og vinde fornemme titler i stedet for at leve op til deres ansvar og forpligtelser for den danske befolkning i at være en troværdig upolitisk samfundsinstitution.

    Hvor jeg dog sætter pris på blogs som fx. uriasposten.net og snaphanen.dk samt BT, Dispatch International og Den korte Avis – her er folk der utrætteligt forsøger at afdække, hvad det er der egentligt foregår i Danmark. Og det er dem vi bør betale medielicens til.

    Jeg skammer mig over at skulle betale til DdR, men gør det, da jeg ønsker at være lovlydig

    Hvornår mon oprøret mod DdR kommer?

Kommentarer er lukket.