Vi taber en masse unge mennesker på gulvet

Det er nok ikke så simpelt, som jeg ser det, men jeg forstår det ikke. Alle unge skal det samme, der er en opskrift, og hvis du IKKE følger den, er du ude. Selvom om vi går til yderligheder for at inkludere alle. Alle har en plads i folkeskolen, uanset hvor tydeligt det er, at de har brug for hjælp, så er vores samfundsholdning, at de skal inkluderes. Men kun i folkeskolen.

Hvis man er elendig bogligt, ikke passer i skolesystemet, og måske er ordblind, så kan vi pludselig ikke bruge folk mere. Man skal have nogle karakterer, som mange ikke kan præstere, for at blive brolægger, tagdækker, gartner. Fag som typisk ikke kræver, at man kan analysere en novelle eller fx stave fejlfrit.

Vi taber en masse unge mennesker på gulvet, som følge af de nye ’fremsynede’ planer. Nogle unge mennesker som måske lærer mere af en rasende halvkolerisk mester, af regn, af at arbejde i et sjak, end af at sidde stille ved et skolebord, hvor de altid har følt sig forkerte. De skal nu tage sig sammen, på et tidspunkt i deres liv, hvor konsekvensen af deres valg er helt fraværende for dem.

Hvilke muligheder har de, hvis vi tager muligheden for at skabe en hverdag som håndværker, fra dem? Fordi vi akademiserer nogle uddannelser som historisk set, kunne alt muligt andet end netop at være stillesiddende, være stille eller være boglig.

For 10 år siden, da min storebror arbejdede på en byggeplads, var der ofte en ansat på hver byggeplads, der var alkoholiker. Uden at genere nogen gik de fx i pendulfart med brædder, eller blandede mørtel til mureren. De generede ingen, med en promille var de en vigtig del af samfundet – og selvforsørgende. Nu kan de ikke bruges mere, de koster bøder. Nu er de uduelige og på offentlig forsørgelse.

Der er selvfølgelig altid ungdomskriminalitet. Jeg tænker tit, når jeg ser de unge mennesker i gaderne, hvor jeg bor, Københavns Nordvest-kvarter, at de selvklart finder på noget. Det er vores natur at finde på noget, med de midler vi har.

I hele verden har vi, siden jeg var barn, forsøgt at uddanne u-landene. Viden er magt. Vi ønsker at hæve niveauet. Gør hver generation mere duelig end den forrige.

Bare ikke i Danmark. Der går vi så akademisk til værks, at vi gør due-lighed i den forkerte form til uduelighed.

Vi skærer i ungdomsuddannelserne, gør adgangskravene boglige på de uddannelser hvor hænderne og fysikken er i højsædet.

Hvordan skulle Colin fra min folkeskole have klaret sig, hvis han ikke var blevet en glimrende gartner? I stedet for konstant at føle sig dum, foran nogle bøger, hvor bogstaverne var myrer, der kravlede rundt, så gik han han rundt, glad og dygtig og hørte P3 dagen lang, på alverdens byggepladser.

Dem som ikke har forældre, der som det mest naturlige, hjælper dem med lektierne, hvad skal de? Eller min fars ven, der blev millionær på et verdenspatent, efter at skolen var en fadæse, men en arbejdsplads åbnede døre? Han havde ikke fået chancen i dag, vi havde sorteret ham fra.

Skriv kommentar

Vi ønsker en skarp og levende debat her på blogs.bt.dk. Vi modtager mange gode indlæg, men det har desværre også vist sig, at ikke alt egner sig til publicering. Vi forbeholder os retten til ikke at offentliggøre og slette indlæg, der indeholder grove personangreb. Det samme gælder indlæg, der er uvedkommende eller irrelevante for debatten. Derfor: Hold jer til emnet - gå ikke efter hinanden. God debat.