BTs nyhedsmuskel vokser

BT og gratisavisen Metroxpress går sammen i et nyt selskab under Berlingske Media. En redaktionel sammenlægning med spændende muligheder

Nu kan det da være, at min svigermor omsider synes, at jeg laver noget fornuftigt. For i en menneskealder har hun læst BT og haft sin daglige avis som den vigtigste kilde til underholdende oplysning. Den avis er jeg netop blevet ansvarshavende chefredaktør for. Det er noget af en arv at skulle forvalte, og det vil jeg gøre efter bedste evne sammen med min nye kollega i chefredaktionen, Jonas Kuld Rathje, og de dygtige og dedikerede medarbejdere på BT.

Som det i går fremgik af en pressemeddelelse, går BT og gratisavisen Metroxpress (MX) sammen i et nyt selskab under Berlingske Media. Det giver nogle nye og uhyre spændende muligheder i det danske mediemarked. Jeg kan lige forestille mig svigermor rynke brynene, se dybt skeptisk på mig og spørge: Betyder det så, at I skal til at lave helt om på den avis, som jeg holder så meget af? Min avis! Nej. BT vil fortsat være BT: Hele Danmarks avis med journalistikken som det evigt bankende hjerte. Altid lettilgængelig og underholdende i sin tilgang til Danmark og verden – og aldrig ligegyldig. 100 år gammel og mere moderne end nogensinde.

I første omgang betyder nyskabelsen i dansk presse, at vi inden for kort tid sammenlægger de to redaktioner på BT og MX, så vi får én stærk og fleksibel nyhedsmuskel. BT vil fortsat være den avis, som al den unikke journalistik ender i til gavn for læserne, mens MX vil publicere de historier, som er alment tilgængelige og derfor gratis. Det er en afgørende forskel på de to aviser: BTs papiravis er for abonnenter, MX for gratister. Sammen når vi ud til hele Danmark.

Vores ambitioner fejler ikke noget. Vi vil være først, størst og bedst i Danmark. Ser BT så i al fremtid fuldstændig ud som i dag? Nej, BT skal naturligvis udvikles og forædles, så vi hele tiden kan forkæle vores læsere med et bedre og bedre produkt. Den udvikling vil også ske i løbet af 2017. Men BT vil stadig være BT.

Mange taler om journalistikkens krise. Det er forkert. Journalistikken er ikke i krise. Vi har bedre journalister end tidligere, og på BT når vi i dag ud til flere læsere end nogensinde med vores journalistik. Der har aldrig været større behov for medier, der kan skelne sandhed fra løgn, sortere i informations-forureningen og give læserne det kvalificerede overblik end i dag. Derimod er medier overalt i verden udfordret på deres forretningsmodeller, herunder BT. Derfor er det både nødvendigt og rigtigt at gå sammen i et nyt medieselskab med MX. Min opgave er at være med til at fremtidssikre BT, så avisen også til sin tid kan fejre 200 års jubilæum.

Privat er jeg urimeligt privilegeret. Jeg har en kone, der siger, at hun elsker mig – jeg elsker i hvert fald hende – og vi har tre fantastiske, voksne børn. Min familie er det eneste, der betyder mere for mig end mit arbejde. Jeg ser ganske vist ikke så meget til familien som til mine arbejdskolleger. Mit arbejde er en meget stor del af min identitet. Sådan tror jeg, at vi er mange danskere, der har det.

Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg er ’udlånt’ til BT fra mit job som chefredaktør på Berlingske. Jeg kender huset igennem de seneste seks år, og da jeg for ganske nylig blev spurgt, om jeg havde lyst til at springe til, tøvede jeg ikke et sekund. Hvis nogen skulle finde på at spørge, hvor længe jeg bliver, er mit svar: Så længe det er nødvendigt. For BT er ikke bare en ny opgave. Det er en livsstil for rigtig mange mennesker. Både for dem, der læser BT, og for dem, der arbejder på avisen.

Jeg tror på, at en chef skal være synlig og tilgængelig. Derfor vil både jeg og min kollega Jonas Kuld Rathje som det første flytte ud af chefkontorerne og ud i BTs store Nyhedsrum. Men også for læserne vil vi gerne være tilgængelige. Jeg håber, at I har lyst til at maile mig forslag, som kan gøre BT endnu bedre. Eller for den sags skyld give os skældud, hvis vi en dag fortjener det.

Ikke for min skyld. Men for BTs skyld. Det er derfor, jeg er her. Min mailadresse er grund@bt.dk.

Af: Jens Grund, ansv. chefredaktør

Kommentarer er lukket.