Banan-statsbaner

Tankerne falder snarere på en bananstat end på den danske stat, når man i dag i BT læser om de metoder, det DSB-betalte PR-firma Waterfront brugte til at stække en kritisk journalist.

For samtidig med at Waterfront på DSBs regning hyrede journalisten Lars Abild til så mange opgaver, at han ikke skulle have tid til at skrive kritisk om DSB i medierne, så hyrede Waterfronts direktør Lars Poulsen også en privatdetektiv, der overvågede Lars Abild. Ganske vist var det, som Lars Poulsen udtrykker det, af ’egen drift’, at Waterfront iværksatte overvågningen for at varetage DSBs interesser. Men oplysningerne endte hos en DSB-direktør 24. august.

Og det fik ikke DSB til at afbryde samarbejdet med PR-firmaet. Tværtimod fortsatte det, til nogle af de stærkt kritisable forhold blev kendt af offentligheden i januar.

Et nyt ledelsesmæssigt og moralsk lavpunkt er nået for DSB. Ikke nok med at skiftende inkompetente ledelser har skabt et økonomisk kaos, der stikker så dybt, at det kun er statens støttende hånd, der holder selskabet oppe. Og at det er overordentlig svært at se en konkurrencedygtig virksomhed til nutidens og fremtidens offentlige transport.

Direkte rystende er det at læse om de metoder, der i samarbejde med Waterfront blev brugt i forsøget på et rette op på omdømmet. Fiflen med moralbegreberne i et privat PR-firma må være for firmaets egen regning – og i den sidste ende ris til egen bagdel. Men på direktørniveau i et stats-ejet selskab er metoderne helt uhørte og en skandale, der har svært ved at begrænse sig til blot en enkelt underdirektør i DSB – der allerede er suspenderet.

Hvor mange på ledelsesgangen kan sige sig fri for viden om metoderne i dette samarbejde? Svaret kommet forhåbentlig 2. april, hvor advokatundersøgelsen af forløbet afleveres. Og hvor kontant opfølgning i Transportministeriet forhåbentlig kan give DSB en ny start.

apl

3 kommentarer

  1. Inga Svångberg

    @Lederskribenten

    “Tankerne falder snarere på en bananstat”

    - du mener vel bananrepublik?

    Jeg har adskillige gange ladet det tyskejede (Deutsche Bahn) togselskab Arriva fragte mig omkring i midtjylland. Arrivas tog kører til tiden og er rene og pæne – ganske uligt DSB’s tog.

    At forsøge at reformere DSB har vist sig lige så håbløst som at forsøge at reformere den danske folkeskolen, så eneste løsning er privatisering!

  2. sofie

    Ovenstående minder fælt om det danske system-politi (tag fx. ham i Odense -der gu -hjælpe -mig leger socialpædagog istedet for at være politidirektør-ud til højre med det fjols -og ikke sært det går ned ad bakke og politiet er til grin -uden respekt fra omgivelserne)og socialesystem,politikere og andre bestemmende elite- fjolser.
    Absolut intet nyt under solen.Hvem rydder op i de lovløse tilstande?Journalister-politidirektørerne???

    Vorherre Bevare Os.Det bliver der god brug fremover!

  3. Knud Madsen

    Man hører ofte bemærkningen om, at man er nødt til at lønne lederne højt og godt for at tiltrække de bedste ledere.
    Her har vi beviset på, at det er den sorteste løgn. Man har i DSB formået at tiltrække det mest elendige bundskrab med den dårligst tænkelige moral, situationsfornemmelse og overblik.
    Men hvad, vi skatteydere skal jo bare betale og se glade/dumme ud. VI ER TIL GRIN!!!

Skriv kommentar

Vi ønsker en skarp og levende debat her på blogs.bt.dk. Vi modtager mange gode indlæg, men det har desværre også vist sig, at ikke alt egner sig til publicering. Vi forbeholder os retten til ikke at offentliggøre og slette indlæg, der indeholder grove personangreb. Det samme gælder indlæg, der er uvedkommende eller irrelevante for debatten. Derfor: Hold jer til emnet - gå ikke efter hinanden. God debat.