Nu gælder det lærernes arbejdstid

De helt store smil spejdede man forgæves efter, da finansminister Bjarne Corydon (S) og de statsansattes topforhandler, Flemming Vinther, i fredags præsenterede en ny to-årig overenskomst.

Der bliver ikke meget at rutte med for de 184.000 politibetjente, soldater, gymnasielærere og andre i statens tjeneste. Heller ikke selv om Bjarne Corydon opgav at få afskaffet den særlige reguleringsordning, som sikrer, at de statsansattes lønninger reguleres efter lønudviklingen i den private sektor. Dér stiger lønnen så lidt for tiden, at gevinsten er til at overse.

Corydon fik til gengæld gennemført sit krav om, at gymnasielærerne skal undervise mere. Se, det burde nok kunne få smilet frem hos regeringens kassemester. For med gymnasielærernes accept vil folkeskolelærerne blive sat under yderligere pres, når deres overenskomst nu skal forhandles. Signalet fra kommunerne vil ikke være til at tage fejl af: Lærerne skal undervise mere.

Lederne skal have fat i tømmerne ude på skolerne. Og selv om finansministeren ikke sidder med ved bordet, vil hans ånd være til stede: De 60.000 lærere er med nye arbejdstider udset til at levere økonomien bag regeringens ambitiøse satsning – en reform af folkeskolen.

Lærernes formand Anders Bondo Christensen har forsøgt sig med diverse krumspring, men må sande, at han ikke kun står over for reformivrige politikere og ledelsessultne arbejdsgivere, men også overfor forældre og elever, der godt kan se fornuften i mere klasseundervisning. De øvrige kommunalt ansatte står heller ikke just last og brast med lærerne. At forestille sig sosu-assistenter støtte en konflikt med ledelsesresistente folkeskolelærere – dét er for langt ude. Skulle det komme til en lærerkonflikt, der truer elevernes eksamener, vil det næppe falde regeringen svært at gribe ind. Sympatien finder Bondo i egne rækker. Og kun der.

hec

67 kommentarer

  1. E. Poulsen

    @Jenni
    Du ved alt, Jenni – har svaret på alt – og deler gerne ud af dine guldkorn, Dit verdensbillede er meget enkelt. Hjernen er en muskel??????

  2. Amalie Thorsen

    Men Inga,

    Du har hørt om racehygiejne, ikk?

    Et virkeligt usympatisk indslag – spanskrøret har tydeligt vist ikke hjulpet dig ret meget…!

    Det eneste man lærer af spanskrøret er angst…

  3. Camilla

    Thomas, du virker borgerlig og fornuftig, dig ville jeg gerne stemme på til et valg!

  4. Camilla

    Til Inga

    Du er eksterm – lektor Blomme er både ond og grum, det et jo en af de vigtige pointer i bogen.

    Du er meget alene med dine eksterme synspunkter og det er i virkeligheden synd for debatten her.

    Lad os for samlede de borgerlige igen (venstre, konservative, DF og Liberale) – som mener,
    1) at faglighed skal genindføres i folkeskolen,
    2) at konkurrenceevnen skal forstærkes,
    3) at skatten skal ned
    4) at vi skal være skeptiske overfor EU
    5) at vold, indbrud og overfald skal straffes hårdere
    6) at det offentlige skal stoppe deres lønfest og tid på ubruglige kurser

  5. Henrik

    Hvor er det latterligt at høre på alle de brokhoveder til skolelærere. I min branche (metalindustrien) har alle spændt hjælmen en ekstra gang for at klare skærene, Alle de forpulede lærer og pædagoger er mægforkælede de gider sgu ikke arbejde ja de sidder for godt på deres taburetter, Det ville være en god ide at rydde op i alle disse pædagogreder der findes rundt i det ganske land. Jeg føler mig pisset på som skatteyder af disse statsautoriserede konger

  6. Henning

    Jeg tro, at udgangspunktet for denne debat var: Lærernes arbejdstidsaftale.
    En almindelig lærer underviser ca. halvdelen af den tid, som betales. Resten går til forberedelse, forældrekontakt, samarbejdsaftaler med kolleger mm.
    Ikke alle er lige gode til at formidle. Så ideallæreren findes kun i fåtal.
    Men de, som ikke bare kan det “naturligt” – og det er nok ikke mange – Har netop des mere brug for forberedelsestid. De er jo netop nødt til at forberede bedre, når de nu ikke kan så meget. Og vi har jo kun de lærere, vi har. Der dukker ikke pludseligt 40.000 nye og bedre op. Og derfor er regeringens udgangspunkt forkert. Kvalitet er vigtigere end kvantitet. Og med et krav om flere undervisningstimer inden for samme arbejdstid, så må kvaliteten falde.

  7. Inga Svångberg

    @Alle gammeldanskere samt Anders

    Hvis den danske folkeskole skal reddes, skal:

    1) de ringeste 30% af lærerne fyres.

    2) der ansættes et stort antal engelsktalende østasiatiske lærere, som kan overvåge og retlede de danske lærere, således at danske elever i faglig henseende nærmer sig østasiatiske elever.

    3) enhver form for pladderpædagogik (humanisme, bongotrommer, klassens time, ulandsproblematik, feature uger, klippe/klistre, menneskerettigheder osv. osv.) ophøre.

    4) eleverne opdeles efter intelligenskvotient.

    5) disciplinen genindføres.

    6) skoleuniform genindføres.

    7) der kun undervises i naturvidenskab, sprog, historie og enkelte håndværksfag, f.eks. sløjd.

    8) undervisningen modulopbygges, således at eleverne først kommer videre i hvert enkelt fag, når de har bestået eksaminationerne. Dette vil gøre det muligt for de mest intelligente og flittigste at forlade folkeskolen allerede efter 6-7 år.

    9) der uddeles flidspremier (betydelige pengebeløb) til de fagligt bedste elever.

    10) Lektor Blomme rehabiliteres.

  8. Camilla

    Du er en klovn, Inga!

  9. Inga Svångberg

    - nå, men hvorfor er jeg en klovn?

  10. E. Poulsen

    Til sofie Svångberg ………fordi du er en mand, der bruger et kvindenavn. Det er da at dække sig, ligesom klovnen, der dækker sig bag sin maske.

  11. jenni

    Jeg har aldrig kunnet forstå at folkeskolelærere og SFOerne betales for de samme timer.
    Ingen af dem har børnene mere end halvdelen af tiden.

  12. sofie

    E.Poulsen kan du ikke forklare nærmere og være en stor dreng og selv stå for din mening i stedet for at gemme dig bag mors skørter og hyle med i koret,-hvorfor skal jeg drages ind i det her ,Fjols!

  13. Inga Svångberg

    @Camilla

    “Du er meget alene med dine eksterme synspunkter og det er i virkeligheden synd for debatten”

    - jeg er ligeglad med om mine synspunkter deles af andre. Hvorfor er det synd for debatten, at mine synspunkter ikke deles af andre?

    “Lad os få samlet de borgerlige partier igen”

    - og hvad skulle det hjælpe? At du tror at f.eks. Venstre og Konservative nogensinde vil sætte sig op mod EU, er hamrende naivt. Ingen af dine 6 punkter kan ændres til det bedre, tværtimod vil de demokratiske processer p.g.a. nutidens vælgersammensætning medføre en fortsættelse af vanvidskursen.

    Hør nu her, Camilla, Danmark ER redningsløst fortabt og der ER ingen vej tilbage. Da danskerne for 4-5 årtier siden gik i gang med at multietnificere Danmark, udbygge den offentlige sektor og gøre skatterne til verdens højeste, underskrev de samtidig landets dødsdom.

    P.s.: “eksterm” = ekstrem!

  14. Inga Svångberg

    - ja, de fører sig frem som fortidens ridefogeder. Nogle af dem har endda fundet vej til folketinget…

  15. Inga Svångberg

    @Amalie Thorsen

    “Du har hørt om racehygiejne, ikk?”

    - jo, men jeg foretrækker de mindre historisk belastede benævnelser eugenik og darwinisme.

    “spanskrøret har tydeligt vist ikke hjulpet dig ret meget”

    - jeg har aldrig været udsat for det, men jeg er sikker på, at det ville virke på mig.

    “Det eneste man lærer af spanskrøret er angst”

    - dette er jo netop én af årsagerne til, at det virker. Det vil helt sikkert også virke på dig. Hvis du tvivler, så kan vi da udføre et forsøg på dig?

  16. Camilla

    Inga – jenni eller sofie, eller hvad du nu kalder dig.

    Det, de andre prøver at skrive til dig, er, at du kunne måske overveje, hvorfor ingen giver dig ret – og om du er for langt ude…?

  17. Inga Svångberg

    @B. Svendsen, 11. februar 2013 kl. 21:02

    “Du er en guds gave for pædagogikken”

    - ja, det mener jeg også selv. Tak for anerkendelsen.

    “Med dit lærerhad har du sikkert haft en elendig skolegang – typisk kommer den mest primitive kritik fra “skoletabere””

    - jeg hader ikke ALLE folkeskolelærere. Jeg havde faktisk nogle enkelte folkeskolelærere, som forstod at undervise og som jeg syntes godt om. Flertallet var desværre venstreorienterede/humanistiske og af 68-typen, altså fuldstændig fokuserede på bongotrommer, klippe/klistre, blokfløjter, ulandsproblematikker og lignende bullshit, og den slags kunne og kan jeg bare ikke udstå.

    Jeg kan forresten heller ikke udstå pædagoger.

Skriv kommentar