Nu gælder det lærernes arbejdstid

De helt store smil spejdede man forgæves efter, da finansminister Bjarne Corydon (S) og de statsansattes topforhandler, Flemming Vinther, i fredags præsenterede en ny to-årig overenskomst.

Der bliver ikke meget at rutte med for de 184.000 politibetjente, soldater, gymnasielærere og andre i statens tjeneste. Heller ikke selv om Bjarne Corydon opgav at få afskaffet den særlige reguleringsordning, som sikrer, at de statsansattes lønninger reguleres efter lønudviklingen i den private sektor. Dér stiger lønnen så lidt for tiden, at gevinsten er til at overse.

Corydon fik til gengæld gennemført sit krav om, at gymnasielærerne skal undervise mere. Se, det burde nok kunne få smilet frem hos regeringens kassemester. For med gymnasielærernes accept vil folkeskolelærerne blive sat under yderligere pres, når deres overenskomst nu skal forhandles. Signalet fra kommunerne vil ikke være til at tage fejl af: Lærerne skal undervise mere.

Lederne skal have fat i tømmerne ude på skolerne. Og selv om finansministeren ikke sidder med ved bordet, vil hans ånd være til stede: De 60.000 lærere er med nye arbejdstider udset til at levere økonomien bag regeringens ambitiøse satsning – en reform af folkeskolen.

Lærernes formand Anders Bondo Christensen har forsøgt sig med diverse krumspring, men må sande, at han ikke kun står over for reformivrige politikere og ledelsessultne arbejdsgivere, men også overfor forældre og elever, der godt kan se fornuften i mere klasseundervisning. De øvrige kommunalt ansatte står heller ikke just last og brast med lærerne. At forestille sig sosu-assistenter støtte en konflikt med ledelsesresistente folkeskolelærere – dét er for langt ude. Skulle det komme til en lærerkonflikt, der truer elevernes eksamener, vil det næppe falde regeringen svært at gribe ind. Sympatien finder Bondo i egne rækker. Og kun der.

hec

67 kommentarer

  1. sofie

    Ja eleverne kunne jo passende lære at analyser Erik Bøghs “Mester Oles Prædiken” den er sjov nok stadig aktuel-de var kloge de gamle!
    Med lærernes lange sommerferie,vinterferie,påskeferie ,efterårsferie plus det løse er der selvfølgelig rigtig meget at se til-ikke sært at nutidens unge ikke lærer om vores traditioner og kultur,næ moderne skal ” vi ” være med nye kulturer der ikke spiser flæskesteg eller drikker vin,og i skolen er der positiv særbehandling-så det med at ret skal være ret ,lærer de heller ikke-så stakkels Danske børn-der lærer at vi lever i et demokrati hvor flertallet bestemmer,men mindretallet der styrer,de lærer forresten også at det der med fastelavn og julepynt er en “krænkelse” mod andre kulturer ,selvom det er del af den Danske ånd og festlighed.Hverken en stjerne ,hjerte eller grantræ kan “krænke” nogen -men de lærer alligevel at det er der ,og de lærer også at affinde sig med at være de krænkede ,(for domstolene holder kun med dem de kan profiler af-og det er som regel ikke en almindelig Dansker)-så bare bag de nedrullede gardiner funkler Julestjernen -og det er tys tys.
    Amen sagde Grundtvig-og ham ved de forresten heller ikke hvem er-længere.Med højskoler -der må piger og drenge ikke være sammen-så de er langsomt ved at blive udsultet ,for en Dansker skal betale for et ophold i dyre domme og en fra mindretallet får fuld bevilling.
    Jo de er “højt” specialiserede disse lærere,ovra!
    Men skal vi ikke bare være enige om at deres job er en ren loppetjans-med gode ben?

  2. Inga Svångberg

    @Lederskribenten

    “Nu gælder det lærernes arbejdstid”

    - ja, antallet af undervisningstimer har da betydelse, men undervisningskvaliteten er uendeligt meget vigtigere!

    Alle som følger bare lidt med i, hvad der sker i folkeskolen, ved at undervisningskvaliteten er katastrofalt dårlig. Dette bekræftes igen og igen af PISA-målingerne.

    Omtrent 22% af eleverne forlader folkeskolen som funktionelle analfabeter. I visse skoler, hvis elevsammensætning vi alle kan gætte os til, er tallet langt over 50%.

    Jævnført med skoleelever fra Østasien (Kina, Japan, Sydkorea, Taiwan, Singapore), er danske skoleelever de rene sinker. Selv de bedste danske skoleelever ville i Østasien være ganske middelmådige. D.v.s., den danske folkeskole producerer hverken kvantitet eller kvalitet.

    Det fleste af timerne i folkeskolen går med tant og fjas samt endeløst ævl om menneskerettigheder, demokrati, ulandsproblematik, miljø, bongotrommer, humanisme, klippe/klistre og mere s*** af samme skuffe. Naturvidenskab og sprog, d.v.s. rigtig f-a-g-l-i-g-h-e-d, er sekundære fag og behandles stedmoderligt af lærerne, som næsten alle stemmer på SF og R.

    Også læreruddannelsen sejler i Danmark. Nylige undersøgelser viser, at mange af de studerende knapt nok behersker skriftligt dansk, og så kan de næppe heller særligt meget andet. Mange af dem er faktisk så fagligt inkapable, at det måske ligefrem er en fordel, at de kun underviser ganske få timer.

    Summa summarum, antallet af hver enkelt lærers undervisningstimer er laaaangt fra Corydons og folkeskolens største problem.

  3. smt

    Sofie du glemmer at det er folketinget der altid har sat lærenes arbejdstid med den ene reform efter den anden. Vi har idag 2 slags gymnasier. Elitegymnasier og Dianosegymnasier. Hvis gymnasier og erhvervsskoler har en masse overtid er det udelukkende fordi de ikke har ønsket at ansætte flere til at undervise. Det er nemlig billigere for skolerne hvis de kan klare det med overtid.
    Hvorfra du har den opfattelse at en lærer ikke arbejder må det skyldes et ringe kendskab til området. Siden de første reformer kom er der læsset så mange opgaver over på dem som forældre egentlig burde løse.
    Selv i gymnasiet vil forældrene ikke længere holde studenterfester der de unge er færdige men men mener det er en læreropgave at passe de fulde studenter så forældrene slipper for ansvaret.
    Eleverne kan snyde og te sig som de vil uden konsekvenser for så mister skolerne penge.
    Det er mange år siden at de unge vidste hvem Grundtvig var – idag mener de det er en båndoptager og at Holberg er en pølse.
    Men du har ret – der trænger til at blive ryddet op!

    Folketingets arbejdstid skal normaliseres – væk med alle deres frynsegoder. Det kan ikke være meningen at de skal sidde og sove for skatteborgernes penge. Ej heller skal de ansætte spindoktorer til at manipulere og fylde folk med løgn så de selv slipper.
    Halver pladserne i Tinget, halvdelen møder alligevel ikke op eller også er de på betalte lobbyture.

    Så skal der ryddes op i DSB.
    Togførere der kun arbejder 10 timer om ugen. Lokofører arbejder kun 8 timer om ugen. Intet under at togene altid er forsinket eller aflyst.

    Når vi så er igang skal der ryddes op på alle arbejdspladser. Væk med mobiltelefonerne. Folk skal ikke pladre i telefon mens de bliver betalt for at arbejde.
    Effektiviteten vil stige kraftigt.

    Så kommer turen til DR og TV2. Fjern alt det møg de fylder folks hoveder med. De unge har mere travlt med det realitymøg de sender end skolearbejde.
    Hvis skyld er det. Forældrenes.! De burde opdrage deres børn istedet forvente at børnehaver og skolen gør det.

    Skal vi ikke også lige snuppe DB ( dirty banking). Urimeligt at almindelige bankkunder skal betale for deres eventyr i Irland. Det er udelukkende griskhed der styrer den del.

    Vi skal også ud af EU. Hvorfor skal vi betale dobbelt op for politikere samtidig med gevinsten kun har været flere kriminelle og æselkød.

    I det hele taget burde vi fyrer hele Danmarks befolkning for dumhed når man tænker på hvor mange gange de har købt og betalt dyrt for politikerløgne.

    PS De yngre gymnasielærer fik iøvrigt en lønstigning på 8% til gengæld aftaleretten.

  4. stiig

    Hvad blev der af speedsnakkeren Antorinis løfte om to-lærer ordning i indskolingsklasserne???
    Det er hævet over enhver tvivl ,at den rød/radikale regering er den suverænt ringeste i danmarkshistorien.
    Lad os få et valg nu. PLEASE

  5. Inga Svångberg

    @Stiig

    - og hvem kan gøre det mindre dårligt? VK? – get real!

    Hør nu her!: det danske demokrati er dødeligt sygt og intet kan ændres så længe svagt begavede og ikke-skatteydere har stemmeret.

    Flertallet af danskerne burde ikke have stemmeret, og Danmarks afgrundskurs fortsætter lige så længe dette flertal får lov at bestemme.

    Danmarks fundamentale problem er demokratiet!

  6. Bo Rasmussen, Smed.

    Lærerne kunne passende begynde at arbejde 37 timer om ugen………………

    Undervisningstimerne er der dokumentation for – men det er der ikke for forberedelsestimerne.

    Og her kan lærerne ikke bruge mange timer – for så kom der jo ikke så mange ubegavede elever ud af skolen, som der gør!

    Så enten bruger lærerne ikke de timer, som de siger at de gør – eller også er lærerne bare hamrende dårlige til at forberede sig…………….

    der er jo ingen “normal” begavede børn, som ikke kan lære at læse, regne og skrive – hvis de ellers bliver holdt til ilden.

  7. Bo Rasmussen, Smed.

    @Inga
    Du har ret – eleverne er langt mere ubegavede i forhold til deres alder når de forlader skolen – end da de startede………..

    Og så er der lige den sidegevinst omkring de lande du nævner – og det er, at der deciplin og respekt fra eleverne til lærerne. Og så er der heller ikke pyldrende forældrere som går imod lærerne………….

    Eleverne lærer hjemmefra, at man ikke skal eller kan diskutere med læreren – lidt lige som det system vi i danmark også havde i 60 og 70,erne.

  8. Lars Holmboe, lærer

    Hej Bo.
    Da jeg ikke tror, at fakta og rationelle argumenter vil nå ind til dig, vil jeg bare nøjes med at sige tak. Tak for uinformeret sviner.
    Du leverer dog selv med din grammatik et overbevisende argument for, at der faktisk kommer ubegavede elever ud af folkeskolen. For det vil jeg gerne, på lærerstandens vegne, sig undskyld.

  9. Kc

    Ja, – sådan er det desværre!

  10. smt

    Som lærerhustru glæder jeg mig til en 37 timers arbejdsuge så det bliver muligt for os at få et normalt liv.
    Hvis I smede er så hårdtarbejdende og produktive fatter jeg ikke at Danmarks industri i den grad er på r….. Men der mangler måske lidt mere boglig lærdom?
    Normalt begavede børn har et stort problem idag – nemlig jer forældre, der ikke har påtaget jer at opdrage dem til at høre efter og iøvrigt bakke op om deres skolegang. Hvis I så lidt mindre fjernsyn og tilbragte mere tid med ungerne kunne det jo være at samfundet ville se bedre ud om nogle årtier

  11. Bo Rasmussen, Smed.

    Sorry – men har selv 3 folkeskolelærere i familien, og min grammatik er rimelig okay. jeg er rimelig klar i spyttet – og skriver som jeg taler, det kunne flere lære af!

  12. Inga Svångberg

    @smt

    “Hvis I smede er så hårdtarbejdende og produktive fatter jeg ikke at Danmarks industri i den grad er på røven”

    - Danmarks dramatiske afindustrialisering hænger først og fremmest sammen med de ekstremt høje lønninger og skatter.

    “Normalt begavede børn har et stort problem idag – nemlig jer forældre, der ikke har påtaget jer at opdrage dem til at høre efter og iøvrigt bakke op om deres skolegang”

    - ganske korrekt, men vi kommer heller ikke uden om to andre årsager:

    1) folkeskolens femininisering

    2) fraværet af disciplinerende metoder, herunder spanskrøret.

    “Hvis forældrene så lidt mindre fjernsyn og tilbragte mere tid med ungerne kunne det jo være at samfundet ville se bedre ud om nogle årtier”

    - ja, men vi kommer ikke uden om at erkende, at en stor del af nutiden forældre aldrig burde have fået tilladelse til at sætte børn i verden. Alt, alt for mange er helt uden forældreevne, og folkeskolen kan ikke reddes, sålænge den slags får lov at forplante sig.

  13. Bo Rasmussen, Smed.

    @smt

    Som lærerhustru, kan det undre mig – du ikke er bedre udrustet……………….

    Omkring manglende respekt fra elev/forældrer til lærer/skole – der kan du læse mit synspunkt højere oppe.

    Lidt gratis opdatering omkring rigets tilstand – kan jeg oplyse dig om, at som den eneste branche blandt håndværksfagene, er metal industrien den eneste der spurter derudaf………………….

  14. Anders

    Man kan tydeligt se, at det er mange år siden, at Sofie (med stort s) har haft sin gang på nogen form for uddannelsesinstitution. Udover den anseelige mængde sproglige fejl i indlægget, så er det faktuelt en gang vås fra ende til anden. Sofie, kan du underbygge en eneste af dine forvrøvlede påstande med nogen form for bevis? Jeg tillader mig at tvivle.

  15. Thomas

    Inga, du plejer at have anstændige synspunkter, mener du virkelig:

    At spanskrøret burde genindføres????!!!

    Og at vi brude indføre en form for statsbegrænsning af børn hos en stor del af nutidens forældre???!!!

    Er du rigtig klog???! I min familie har den tidligere generation været involveret i modstandsbevægelsen for netop at bekæmpe din slags og et sådan synspunkt. Stort øv!

  16. img

    @inga. Tja.. Hvis vore højtelskede 2.3. eller 4 generations indvandrere, går ud af skolen med middelmådige resultater, er det sgu helt i orden.

    Intelligens opsnappes ikke i skolen – lærerne kan kun lære fra sig, til dem der har intelligensen til at lære.
    Og da vi jo alle ved, at islamisterne også hér halter bagud, er alle de skønne lærertimer spildt på snotdumt, kneppeaffald fra muslimernes tidsfordriv.

    Gid vore folkeskolelærerer ville fokusere, og bruge deres tid på indlæringskabable elever istedet for at spilde den på muhammeds affald.

  17. B. Svendsen

    @BO – smed
    Begavelse er ikke noget lærerne tilfører eleverne. Man bliver altså ikke begavet af at gå i skole. BE – GAVE (T).
    Din formidable begavelse har du fået med dine gener, som en gave. Når skolen har ” noget at arbejde med”, skal der nok komme noget godt ud af det, men det er ikke altid – det er altså ikke alle, der er født med så formidable forudsætninger som dig – hmmmm

  18. Anders

    Endnu et forvrøvlet sludreindlæg.

    Alle som følger bare lidt med i, hvad der sker i folkeskolen, ved at undervisningskvaliteten er katastrofalt dårlig. Dette bekræftes igen og igen af PISA-målingerne.”

    - Alle, der sætter sig lidt ind i, hvordan PISA-testene er lavet og fungerer, opdager forholdsvis hurtigt, at de er en gang ubrugeligt, statistisk misk-mask. Således kan danske elevers resultater, afhængig af hvordan man vælger at tolke dem, placere Danmark på alt fra en 3. til en 42.-plads. Desværre har danske politikere valgt at læse PISA som fanden læser biblen, og har efterfølgende haft held med at bilde store dele af befolkningen ind, at det går helt ad helvede til i den danske folkeskole. Det passer simpelthen ikke.

    “Omtrent 22% af eleverne forlader folkeskolen som funktionelle analfabeter. I visse skoler, hvis elevsammensætning vi alle kan gætte os til, er tallet langt over 50%.”

    - Det er sandt, og det er selvfølgelig ikke godt nok. Mon det faktum, at danskfaget har mistet 40% af sine timer de seneste 3 årtier kan have noget med det at gøre? At det er gået sådan er en politisk beslutning. Absolut ikke noget, som lærerne har ønsket – tværtimod. En pudsig sidenote er, at hvis man trækker de dårligste ca 20% ud af statistikkerne for samtlige lande, så klarer DK sig fuldt på højde med Finland, Sydkorea m.fl. i de forkætrede PISA-tests. Tankevækkende, ikke sandt?

    “Jævnført med skoleelever fra Østasien (Kina, Japan, Sydkorea, Taiwan, Singapore), er danske skoleelever de rene sinker”

    - Det er simpelthen noget horribelt vås. Prøv at tage til Kina og forsøg at kommunikere på engelsk. I betragtning af, hvor mange engelsktimer, der proppes i de unge mennesker, så kan de absolut intet, der kan bruges til noget. Men der er ingen tvivl om, at de sydøstasiatiske børn bliver presset i en helt umenneskelig grad, med benhårde skoler og lektieterperi fra morgen til aften. De lærer helt sikkert rigtig meget, men har ikke evnen til at tænke en selvstændig tanke om noget som helst. Sydkorea, Kina og Japan ligger hhv. nr 1, 6 og 7 på listen over lande med de højeste selvmordsrater. Er det noget at stræbe efter?

    “Det fleste af timerne i folkeskolen går med tant og fjas samt endeløst ævl om menneskerettigheder, demokrati, ulandsproblematik, miljø, bongotrommer, humanisme, klippe/klistre og mere s*** af samme skuffe.”

    - Pardon my French, men hvor f…. ved du det fra? Du har tydeligvis ikke sat dine ben på en dansk folkeskole i mange årtier, og det er stereotype pladderopfattelser som ovenstående, der forpester enhver fornuftig debat om vores folkeskole.

    “Summa summarum, antallet af hver enkelt lærers undervisningstimer er laaaangt fra Corydons og folkeskolens største problem.”

    - Nej, folkeskolens største problem er, at den konstant bliver nedgjort af fuldstændigt usaglige debattører som Sofie, Inga og ligesindede, der mere end beredvilligt lader sig forføre af sortseere og dommedagsprofeter, der tydeligvis ikke aner, hvad de fabler om.

    Tomme tønder buldrer mest.

  19. Christensen

    “Dér stiger lønnen så lidt for tiden, at gevinsten er til at overse”.
    Akja, de stakler.
    Men lønnen stiger ikke med det resultat. Den falder.
    Men de har jo heller ikke en lønmodtager-regering til at varetage deres interesser.

  20. Bo Rasmussen, Smed.

    Det var tilgang af nye ordrer – jeg tænkte på ;-) vi ansætter mange nye medarbejdere for tiden.

  21. Bo Rasmussen, Smed.

    Du har ret! men nu skal vi heller ikke vælte over i den anden grøft – Det er ikke flertallet af elever, der ligger under normal nivauet når vi taler om medfødte evner.

    Men når så mange elever, får så forholdsvis ringe udbytte ud af 9-10 års skolegang uanset hudfarve – så må vi se på forældrernes og skolens (lærernes) rolle og ansvar – eller mangel på samme…………….

    Børn er fra fødsel – udstyret med samme “jagtgen” som alle andre dyrearter. Det eneste ungen tænker på, er at falde til patten, skide og sove og forfra.

    På et tidspunkt kommer der leg ind i billedet – og via leg kan meget læring opnåes – problemet er bare, atsom årene går – vil man være nødsaget til at udskifte en del af legen med ramme alvor og dyb koncentration…………………

    Og det er der så mange forældrer der glemmer og forsætter den gode leg – til stor skade…………

    for barnet, den kommende skolelærer, skatteyderne – hvis barnet ender derude hvor det skal forsørges som voksen, etc. etc.

  22. sofie

    Anders bevis for hvad?der er da masser af beviser-og hvad har det så med sproglige fejl at gøre med hvad jeg skriver?(Grrr).Men det gør jeg hvis du kan pinde ud hvad du mener med faktuelt vås og sig så hvilke beviser du vil have.Men lærerne har måske ikke fx. ferie?og er den ikke lidt længere -ferien-end fx.kassedamens?

  23. sofie

    smt ,der er mange som ikke burde være lærere,men desværre er de så godt beskyttet at de når at ødelægge en del før-hvis i det hele taget -de får sparket!

    Jeg kan godt lide den med bolsjet – i ” Det Forsømte Forår”

  24. Inga Svångberg

    @img

    “Intelligens erhverves ikke i skolen. Lærerne kan kun lære fra sig, til dem der har intelligensen til at lære”

    - ganske korrekt. Intelligens er medfødt. Den IQ man fødes med, påvirkes kun i ringe omfang af uddannelse, hvilket er grunden til at det er så svært at bryde den sociale arv. I f.eks. USA har man gennem 6 årtier brugt ufattelige summer på at mindske det såkaldte “black-white gap” (sorte klarer sig meget ringere end hvide, også når der korrigeres for socioøkonomisk klasse). Østasiaterne klarer sig suveræmnt bedst i det amerikanske skolesystem, efterfulgt af hvide, lationer og sorte.

    “Og da vi jo alle ved, at muslimerne også hér halter bagud, er alle de skønne lærertimer spildte”

    - ikke bare muslimerne. Afrikanere og romaer har det i gennemsnit også svært i folkeskolens teoretiske emner.

  25. smt

    Ferien er ikke længere end alle andres. En lærer har på årsbasis samme antal timer som en kassedame. Højst sansynlingt bruger mange lærere efterårs- og vinterferien til at rette stile og terminsopgaver. En kassedame har fri når hun går hjem.
    Men frygt ikke Sofie. De skal nok komme til at arbejde 37 timer om ugen. Så kan de holde fri som alle andre og I må tage fri til forældremøderne som skal afholdes om dagen.
    Har den tanke slået dig at når nu I har fået “tæsket” lærene så kommer turen måske til jer. Uanset hvad du beskæftiger dig med står Østeuropa på spring efter dit job og du forventer vel ikke at lærene skal være solidarisk med dig når man kan få tingene billiger når timelønnen falder.

  26. Inga Svångberg

    @Thomas

    “mener du virkelig at spanskrøret burde genindføres?”

    - ja. Dette betyder ikke, at det skal bruges i tide og utide, men muligheden skal være der, når alle andre disciplinære metoder har vist sig virkningsløse. Men du vil måske hellere lade nogle enkelte elever ødelægge undervisningen for flertallet?

    “mener du virkelig, at vi bør indføre en form for statsbegrænsning af børn hos en stor del af nutidens forældre?”

    - ja, men du mener måske, at f.eks Amagermanden, Peter Lundin, narkomaner, alkoholikere, mongoler, svagt begavede, narkoludere, pengeløse et cetera, et cetera bare skal have lov at forplante sig? Hvis ja, så skal du sgu’ ikke klage over at det går ad h****** til. Kina har siden firserne praktiseret omfattende eugenik, og det bør vi også gøre. I en verden med over 7 milliarder mennesker og enorme og voksende miljøproblemer, skal det ikke længere være en menneskeret at forplante sig, men du er måske helt ligeglad med miljøet? Tænker du kun på dig selv og dine egne, små behov?

    “Er du rigtig klog?”

    - ja, det mener jeg da selv, at jeg er.

    “I min familie har den tidligere generation været involveret i modstandsbevægelsen for netop at bekæmpe din slags og et sådan synspunkt”

    - drop dine nazi-guilt-associations, den slags barnagtigheder bider ikke på mig.

  27. Anders

    Det er faktuelt forkert, at:

    - nutidens unge ikke lærer om danske traditioner og kultur.

    - at de lærer, at fastelavn og julepynt skulle være krænkende overfor andre kulturer.

    - at de ikke lærer, at “ret skal være ret”, som du kalder det.

    - at domstolene kun holder med dem, som de kan profilere sig af. I det hele taget praktiserer danske domstole ikke profilering.

    - at kønsadskilte højskoler er normen.

    - at danskere afkræves fuld betaling for et højskoleophold, mens “mindretallet”(er det muslimer, du mener?) bevilges gratis ophold.

    - at ingen danske elever lærer om Grundtvig i skolen.

    - at lærergerningen skulle være en loppetjans.

    Du har derimod ret i, at der i folkeskolen praktiseres positiv særbehandling. Det kaldes også undervisningsdifferentiering, og er et lovkrav indført fra politisk hold.

  28. B. Svendsen

    @sofie

    Du er vist ikke helt opdateret. Ved du, hvor mange folkeskolelærere, der blev fyret i 2012? nej, vel. du ved altså heller ikke, hvor sikre lærere er i deres stillinger i dag, nej vel?
    Men det forhindrer dig ikke i at plapre op, vel?

  29. Inga Svångberg

    @Anders

    “Endnu et forvrøvlet sludreindlæg”

    - en klokkeklar pleonasme. Bakker du også baglæns tilbage?

    “Alle, der sætter sig lidt ind i, hvordan PISA-testene er lavet og fungerer, opdager forholdsvis hurtigt, at de er en gang ubrugeligt, statistisk misk-mask. Således kan danske elevers resultater, afhængig af hvordan man vælger at tolke dem, placere Danmark på alt fra en 3. til en 42.-plads”

    - vrøvl. Rådata korrigeres ikke og rangordningen ligger derfor fast. Østasiaterne og finnerne klarer sig simpelt hen meget bedre i de naturvidenskabelige fag – hvor meget danske lærere end hyler op!

    “En pudsig sidenote er, at hvis man trækker de dårligste ca 20% ud af statistikkerne for samtlige lande, så klarer DK sig fuldt på højde med Finland, Sydkorea m.fl. i de forkætrede PISA-tests2

    - ovenfor skriver du ellers, at PISA-målingerne er ubrugelige…, tsk, tsk. Læs nu dette citat:

    “Det skal dog tages i betragtning, at Danmark
    forud har ekskluderet flere elever på grund af særlige behov end de øvrige lande. Samtidig
    er Danmark karakteristisk ved, at vi har færre meget dygtige læsere end de øvrige
    nordiske lande. Sagt med andre ord er spredningen i læsekompetence relativt lille i Danmark,
    også mindre end i de tre tidligere runder af PISA-undersøgelser”

    - dette gør jo de dårlige danske resultater ENDNU dårligere, for de aller svageste elever deltager slet ikke i PISA-målingerne. Samtidig er den danske elite endnu mindre end i andre lande. Hvaba?!

    Følgende citat sætter endnu en tyk, sort streg under, at du ikke rigtig ved hvad du taler om:

    “Det land, der klarer sig bedst i PISA-læsetesten, er Shanghai-Kina med 556 point og kun 4 % uden funktionel læsefærdighed og hele 19,4 % på de to øverste niveauer. Det ser dermed ud til, at Shanghai-Kina i lighed med andre sydøstasiatiske lande – Korea, Hong Kong-Kina og Singapore – er i stand til at foregribe og afhjælpe læsevanskeligheder, samtidig med at man støtter og udvikler dygtige elevers læsefærdigheder”

    “de sydøstasiatiske børn bliver presset i en helt umenneskelig grad, med benhårde skoler og lektieterperi fra morgen til aften. De lærer helt sikkert rigtig meget, men har ikke evnen til at tænke en selvstændig tanke om noget som helst”

    - jaså, mener du det? Læs dette citat:

    “In mathematics, more than a quarter of Shanghai’s 15-year-olds can conceptualise, generalise, and creatively use information”

    - elever fra Shanghai ligger altså i top! I øvrigt tyder Østasiens fænomenale vækst på, at et meget stort antal østasiater er overordentligt kreative!

    Klik på dette link:

    http://www.oecd.org/pisa/46643496.pdf

    - så vil du se, at østasiatiske elever ligger helt i top m.h.t. til at:

    “Access and retrieve”
    “Integrate and interpret”
    “Reflect and evaluate”

    - d.v.s. tænkeevne (fundamentet for kreativitet)! Østasiaterne (og Finland) tæsker simpelt hen resten af verden, ikke mindst Danmark! Hvad enten du kan lide det eller ikke, Anders!

    “Kina og Japan ligger hhv. nr 1, 6 og 7 på listen over lande med de højeste selvmordsrater. Er det noget at stræbe efter?”

    - nej, I øvrigt er de østasiatiske lande laaangtfra alene om at have høje selvmordsrater:

    1) Sydkorea
    2) Litauen
    3) Guyana
    4) Kasakhstan
    5) Hvide Rusland
    6) Kina
    7) Japan
    8) Ungarn
    9) Letland
    10) Sri Lanka

    - voila!, nu har du noget at tænke over, Anders.

  30. Inga Svångberg

    @Sofie

    “Jeg kan godt lide den med bolsjet – i ”Det Forsømte Forår””

    - jeg kan nu bedst lide Lektor Blomme. Han bør være eksemplet til efterfølgelse for alle nutidens femininiserede og rygradsløse lærere!

  31. Niels Chr. Sauer

    Det er ikke rigtigt, at lærernes formand kun har sympati hos lærerne. Forskerne, dvs de, der virkelig ved, hvad de taler om, giver lærerformanden ret i, at flere timer ikke er ensbetydende med dygtigere børn, Det afhænger af kvaliteten af undervisningen, og den kan kun blive ringere af at presse lærerne til at løbe op mod 20% hurtigere.

    Og så til Bo Rasmussen: Ifølge den undersøgelse, Lars Løkkes ‘Rejsehold’ (der selv sagt ikke var lærerne venligt stemt) fik foretaget af lærernes arbejdstid i praksis, har de en gennemsnitlig arbejdsuge på 42 timer i de 40 skoleuger. En arbejdsuge på kun 37 timer vil for langt de fleste lærere være en lettelse.

    Sofie: 14,4 pct af lærerne er fjernet fra folkeskolen siden 2007. Ingen anden organisation, det være sig i det private eller det offentlige, har effektiviseret mere end folkeskolen.

  32. B. Svendsen

    ” Inga”@

    Du er en guds gave for pædagogikken. Med dit lærerhad har du sikkert haft en elendig skolegang – typisk kommer den mest primitive kritik fra sådanne “skoletabere”.

  33. sofie

    smt.Ja nu har jeg så aldrig gået ind for frie grænser eller EU især-og slet ikke at det kunne lade sig gøre at få job i et land der skal brødføde sine egne.Hver land ordner sine-og der er nok at tage fat på.
    Og så har jeg ALTID købt Danske varer i solidaritet -uanset prisen-for at bevare Danske arbejdspladser,men hvad hjælper det alt sammen når folk valfarter til grænser og storhandler-men jeg bliver stædigt ved.

  34. sofie

    Der er vist mest indavl blandt indvandrere og det trækker genetisk nedad!

  35. sofie

    B.Svendsen var det så de lede lærere der ødelægger børn der blev fyret, eller pga “besparelser”?

  36. B. Svendsen

    “……… børn der blev fyret,”

    Kære Sofie, det er ikke børn, der er blevet fyret!

    Du har godt nok ikke fået meget ud af din skolegang – er det dine “onde” lærere, der er skyld i det? – eller er du bare ikke født med særlig gode forudsætninger? Det er altid nemmest at give andre skylden.

  37. jenni

    Lad os starte med, at læreruddannelsen skal være mere end svarende til et kvarttids ‘studie’ , der stort set kun er repetition af det, vi alle har haft i skolen.

    Lad os få gjort læreruddannelsen til et svært studie, der er svært at komme ind på.
    Så stiger ansøgernes kvalitet.

    Loppetjansen, som den er nu, tiltrækker de allermest uegnede personager.

  38. sofie

    Anders ,ja jeg lader mig nok vildlede af den lokale børnehave som ligger lige overfor (skolen ligger ved siden af ),og har fulgt i årevis -og der er der kun julehjerter tilbage i vinduerne (og så kun ophængt lige dagen før juleferien)-ingen nisser ingen juletræ, ingen flæskesteg osv.osv.osv-…men før i tiden:-) øj ,hvor var det hyggeligt! …Og hvorfor skulle det så lige være anderledes i skolen i dag ?
    Og hvad lærer ungerne så præcist?
    Og selvfølgelig profilere domstolen sig ikke -officielt,vel!

  39. Kc

    Når jeg skuer tilbage på min egen folkeskoletid, kan jeg
    i dag se, hvem af mine lærere der gjorde mere skade
    end gavn. Men det kan der jo ikke laves om på.

    Da mine egne børn skulle sendes i skole, tænkte jeg at
    det var som at deltage i et lotterispil. Og det blev det!
    I deres skoleforløb kunne man også prikke de uegnede
    ud, men desværre langt vanskeligere at ændre på fakta.

    Da de så blev børnebørnenes tur gentog historien sig.
    Der var de duelige og de uduelige, ganske som der
    altid har været.

    En kompetent lærer er for mig en person med en højt
    kvalificeret faglig viden og evne til at videregive sin
    viden. Det er læreren som via sin personlighed kan
    omgåes børn med empati (evne at se og mærke det
    enkelte barn). Min perfekte lærer vises der respekt for.

    Ikke den respekt, der er udtryk for angst og underkastelse, men den respekt der kommer af, at man
    selv føler sig respekteret af den, man skal respektere.
    I denne læres klasse er der afslappet ro og interesse og
    vilje til at lære.

    Desværre er der altfor mange lærere, som ikke kan leve
    op til min ideallærer og derfor er der altfor mange børn,
    som må betale en altfor høj pris.

  40. sofie

    B.Svendsen-lad nu være at være barnlig,ikke!
    Men du er et godt-skræmmende – eksempel på hvor svært det kan være at fortælle om problemer i skolen ,der så bliver negligeret-og derfor er det som regel enten eller skyttegravs krig-pga.forkert solidaritet med psykisk syge og absolut ikke egnede lærere.
    I stedet for at nogle mandede sig op til at gøre det rette,nemlig at erkende de problemer der er/kan være…Ja ,jeg husker alt for godt-hvor forkælet jeg var -og det er ligeså forkert som det modsatte,men jeg har været heldig ,og netop derfor ved jeg hvad en lærer der ikke er egnet kan gøre af skade på børn-for børn registrerer også lærernes indbyrdes stridigheder og had og misundelse-husk det!Og ikke alle lærere formår at holde det på lærerværelset,vel?

  41. Egon

    Til Sofie
    primitiv – primitiv – primitiv – Helt igennem PRIMITIV.

  42. hp

    Føj for en led, ussel og nedladende kommentar. Hvad er det for en gang lort at lukke ud om andre mennesker?

  43. hp

    Min kommentar er møntet på @img, det fik jeg ikke med

  44. Egon

    @hp, helt enig – føj, hvor primitivt et menneskesyn

  45. jenni

    @ smt, Forældrene??
    Det er din mands kolleger, pædagogerne, der har lært børnene opførslen i flok i institutionsregï.
    Det er ikke forældrene. Det KAN ikke være forældrene.

    ps.
    Hvis din lærermand er væk så længe, har han måske en affære?

  46. Anders H

    Altså, Sofie Svångberg – få dig et liv. Det er da trist, du ikke har andet fornuftigt at tage dig til, end sidde her og udbasunere dine nazistiske holdninger, puha dada

  47. E. Poulsen

    jennijenni

    lærere er ikke pædagoger og pædagoger er ikke lærere . måske skulle du få styr på det, før du fralægger dig al ansvar som forælder.
    Der er vist nok mange forældre, der formår at opdrage deres børn, så de også ved, hvordan de skal opføre sig i institutioner – og andre steder, hvor de er ude af forældrenes synsfelt. Lærer- og pædagoghadere som dig, skader deres egne børn mest – på længere sigt.

  48. jenni

    @ Thomas, hvis alle, der påstår det, havde været rigtigt, havde nazierne ikke været 5 år i Danmark og blive feteret af den danske befolkning.
    Og historien gentager sig jo nu. At invasionen nu sker over længere tid end den 9. april om morgenen, ændrer ikke invadørernes præcis samme motiv, at occupere os, negle vores besiddelser og gøre sig til herrefolket over os.

    Og ligesom sidst, er det kun nogle ganske få ordentlige danskere, der ikke lægger sig fladt ned og lefler og gør sig til landsforrædere, værnemagere, hippoer, stikkere, feltmadrasser, etc.

  49. jenni

    E.Poulsen.
    Selvfølgelig er de kolleger i børnenes institutionsforløb.

    Det er pædagogerne, der oplærer børnene til flokmentaliteten og normerne i institutionsregí og sådan afleverer de børnene til det næste institutionstrins kolleger: børnehaveklasselærerne, folkeskolelærerne.

    Forældrene er overhovedet ikke tilstede. Og forældre har INTET at skulle have sagt i personalets teende overfor børnene. Det kan du hurtigt få klar besked om af personalet.

    Hvis folkeskolelærerne får uvorne unger fra børnehaverne er det børnehavepædgagogerne, der skal tages fat i.
    Får børnehaverne uvorne unger fra vuggestuerne, er det vuggestuepersonalet, der skal tages fat i.

  50. jenni

    Nej,B. Svendsen, B. Rasmussen har IKKE ret.
    Intelligensen udvikler sig i takt med hjernens brug.
    ‘Hjernen er en muskel.’ Den styrkes ved brug.

    Når hjernen ikke bliver brugt og udfordret, mister den kapacitet.

  51. E. Poulsen

    @Jenni
    Du ved alt, Jenni – har svaret på alt – og deler gerne ud af dine guldkorn, Dit verdensbillede er meget enkelt. Hjernen er en muskel??????

  52. Amalie Thorsen

    Men Inga,

    Du har hørt om racehygiejne, ikk?

    Et virkeligt usympatisk indslag – spanskrøret har tydeligt vist ikke hjulpet dig ret meget…!

    Det eneste man lærer af spanskrøret er angst…

  53. Camilla

    Thomas, du virker borgerlig og fornuftig, dig ville jeg gerne stemme på til et valg!

  54. Camilla

    Til Inga

    Du er eksterm – lektor Blomme er både ond og grum, det et jo en af de vigtige pointer i bogen.

    Du er meget alene med dine eksterme synspunkter og det er i virkeligheden synd for debatten her.

    Lad os for samlede de borgerlige igen (venstre, konservative, DF og Liberale) – som mener,
    1) at faglighed skal genindføres i folkeskolen,
    2) at konkurrenceevnen skal forstærkes,
    3) at skatten skal ned
    4) at vi skal være skeptiske overfor EU
    5) at vold, indbrud og overfald skal straffes hårdere
    6) at det offentlige skal stoppe deres lønfest og tid på ubruglige kurser

  55. Henrik

    Hvor er det latterligt at høre på alle de brokhoveder til skolelærere. I min branche (metalindustrien) har alle spændt hjælmen en ekstra gang for at klare skærene, Alle de forpulede lærer og pædagoger er mægforkælede de gider sgu ikke arbejde ja de sidder for godt på deres taburetter, Det ville være en god ide at rydde op i alle disse pædagogreder der findes rundt i det ganske land. Jeg føler mig pisset på som skatteyder af disse statsautoriserede konger

  56. Henning

    Jeg tro, at udgangspunktet for denne debat var: Lærernes arbejdstidsaftale.
    En almindelig lærer underviser ca. halvdelen af den tid, som betales. Resten går til forberedelse, forældrekontakt, samarbejdsaftaler med kolleger mm.
    Ikke alle er lige gode til at formidle. Så ideallæreren findes kun i fåtal.
    Men de, som ikke bare kan det “naturligt” – og det er nok ikke mange – Har netop des mere brug for forberedelsestid. De er jo netop nødt til at forberede bedre, når de nu ikke kan så meget. Og vi har jo kun de lærere, vi har. Der dukker ikke pludseligt 40.000 nye og bedre op. Og derfor er regeringens udgangspunkt forkert. Kvalitet er vigtigere end kvantitet. Og med et krav om flere undervisningstimer inden for samme arbejdstid, så må kvaliteten falde.

  57. Inga Svångberg

    @Alle gammeldanskere samt Anders

    Hvis den danske folkeskole skal reddes, skal:

    1) de ringeste 30% af lærerne fyres.

    2) der ansættes et stort antal engelsktalende østasiatiske lærere, som kan overvåge og retlede de danske lærere, således at danske elever i faglig henseende nærmer sig østasiatiske elever.

    3) enhver form for pladderpædagogik (humanisme, bongotrommer, klassens time, ulandsproblematik, feature uger, klippe/klistre, menneskerettigheder osv. osv.) ophøre.

    4) eleverne opdeles efter intelligenskvotient.

    5) disciplinen genindføres.

    6) skoleuniform genindføres.

    7) der kun undervises i naturvidenskab, sprog, historie og enkelte håndværksfag, f.eks. sløjd.

    8) undervisningen modulopbygges, således at eleverne først kommer videre i hvert enkelt fag, når de har bestået eksaminationerne. Dette vil gøre det muligt for de mest intelligente og flittigste at forlade folkeskolen allerede efter 6-7 år.

    9) der uddeles flidspremier (betydelige pengebeløb) til de fagligt bedste elever.

    10) Lektor Blomme rehabiliteres.

  58. Camilla

    Du er en klovn, Inga!

  59. Inga Svångberg

    - nå, men hvorfor er jeg en klovn?

  60. E. Poulsen

    Til sofie Svångberg ………fordi du er en mand, der bruger et kvindenavn. Det er da at dække sig, ligesom klovnen, der dækker sig bag sin maske.

  61. jenni

    Jeg har aldrig kunnet forstå at folkeskolelærere og SFOerne betales for de samme timer.
    Ingen af dem har børnene mere end halvdelen af tiden.

  62. sofie

    E.Poulsen kan du ikke forklare nærmere og være en stor dreng og selv stå for din mening i stedet for at gemme dig bag mors skørter og hyle med i koret,-hvorfor skal jeg drages ind i det her ,Fjols!

  63. Inga Svångberg

    @Camilla

    “Du er meget alene med dine eksterme synspunkter og det er i virkeligheden synd for debatten”

    - jeg er ligeglad med om mine synspunkter deles af andre. Hvorfor er det synd for debatten, at mine synspunkter ikke deles af andre?

    “Lad os få samlet de borgerlige partier igen”

    - og hvad skulle det hjælpe? At du tror at f.eks. Venstre og Konservative nogensinde vil sætte sig op mod EU, er hamrende naivt. Ingen af dine 6 punkter kan ændres til det bedre, tværtimod vil de demokratiske processer p.g.a. nutidens vælgersammensætning medføre en fortsættelse af vanvidskursen.

    Hør nu her, Camilla, Danmark ER redningsløst fortabt og der ER ingen vej tilbage. Da danskerne for 4-5 årtier siden gik i gang med at multietnificere Danmark, udbygge den offentlige sektor og gøre skatterne til verdens højeste, underskrev de samtidig landets dødsdom.

    P.s.: “eksterm” = ekstrem!

  64. Inga Svångberg

    - ja, de fører sig frem som fortidens ridefogeder. Nogle af dem har endda fundet vej til folketinget…

  65. Inga Svångberg

    @Amalie Thorsen

    “Du har hørt om racehygiejne, ikk?”

    - jo, men jeg foretrækker de mindre historisk belastede benævnelser eugenik og darwinisme.

    “spanskrøret har tydeligt vist ikke hjulpet dig ret meget”

    - jeg har aldrig været udsat for det, men jeg er sikker på, at det ville virke på mig.

    “Det eneste man lærer af spanskrøret er angst”

    - dette er jo netop én af årsagerne til, at det virker. Det vil helt sikkert også virke på dig. Hvis du tvivler, så kan vi da udføre et forsøg på dig?

  66. Camilla

    Inga – jenni eller sofie, eller hvad du nu kalder dig.

    Det, de andre prøver at skrive til dig, er, at du kunne måske overveje, hvorfor ingen giver dig ret – og om du er for langt ude…?

  67. Inga Svångberg

    @B. Svendsen, 11. februar 2013 kl. 21:02

    “Du er en guds gave for pædagogikken”

    - ja, det mener jeg også selv. Tak for anerkendelsen.

    “Med dit lærerhad har du sikkert haft en elendig skolegang – typisk kommer den mest primitive kritik fra “skoletabere””

    - jeg hader ikke ALLE folkeskolelærere. Jeg havde faktisk nogle enkelte folkeskolelærere, som forstod at undervise og som jeg syntes godt om. Flertallet var desværre venstreorienterede/humanistiske og af 68-typen, altså fuldstændig fokuserede på bongotrommer, klippe/klistre, blokfløjter, ulandsproblematikker og lignende bullshit, og den slags kunne og kan jeg bare ikke udstå.

    Jeg kan forresten heller ikke udstå pædagoger.

Kommentarer er lukket.