Kaffestøtte i togene – nej tak

I går kunne BT afsløre, at togenes salgsvogne, der tilbyder kaffe og slik til overpriser, kun lever på skatteydernes nåde. Vi betaler op til 115 millioner årligt for, at vi kan få kaffe i toget – ud over prisen på billetten og de 22 kr., kaffen koster. Over ni år er det blevet til en lille milliard skattekroner i kaffestøtte.

Absurd? Jo, tak.

Det er de for en gangs skyld også enige om i både DSB og Dansk Jernbaneforbund, der organiserer togstewardesserne, der med en gennemsnitlig løn på 475.000 årligt ifølge DSB er skyld i den dårlige forretning.

Men ansvaret er ubetinget DSB-ledelsens. Ingen ledelse, der lader sådan et spild af skattekroner stå på i otte år, er sin opgave voksen. I private selskaber giver sådanne underskud en fyreseddel. I statsejede DSB giver det en ekstra bevilling fra Transportministeriet. Det burde runge dybt ned i rækkerne hos DSB i disse dage.

Skal vi spilde mere tid og skattekroner på salgsvognen? Nej, den vægter ikke i kurven med vigtige samfundsmæssige udfordringer i en tid med for få kroner i statskassen. Er der ingen overskudsgivende løsning her og nu, så undværer vi gerne kaffen.

Omvendt: Det er jo et meget godt pejlemærke for DSB-ledelsens evner. For kan de ikke finde ud af at drive forretning på en halv kvadratmeter – hvordan kan de så finde ud af at styre en landsdækkende forretning?

Og ja, forretningen, den går stadig ikke godt. Som du kan læse i dagens BT, går det faktisk værre end fortalt (endnu en gang). Det svenske DSB-eventyr er nemlig langt dyrere, end offentligheden hidtil har haft kendskab til. Og det er ikke færdigt med at give underskud.

Det bliver svært for adm. direktør Jesper Lok at få genskabt tilliden. Men al tillid begynder med ærlighed. Også om problemerne.

apl

19 kommentarer

  1. Harry Blunck

    Så tror da pokker at priserne på DSB transporter skal stige. Der er jo mange, også udenfor DSB, som skal leve, man kunne nævne (Water)-front.linjen med gesvejsninger! Er der andre “lig i lasten”?

  2. jenni

    Vognen kan ikke køre.
    Hvor tit kan kaffevognen ikke køre fordi, de stående passagerer fylder gangene – som i u-landene.

    Stil automater op, som folk selv kan trække mad og drikke i.
    Og sænk billetpriserne.

  3. J. Hansen

    Offentligt “projekt”! Hvor typisk!

  4. Gert Andersen

    Lad et firma leje sig ind så kunne DSB tjene penge på det, for administration er jo helt sikkert deres svage side.

  5. Børge R. Jensen

    Den argumentation holder ikke. Hver enkelt passager betaler ikke 115 mio. kr. om året. Den samlede billetpris hos DSBs fjern- og regionaltog var 3.280 mio. kr. i 2011, hvor der desuden blev solgt kioskvarer for 43 mio. kr. De 115 mio. kr. er nok oven i de 43 mio. kr.

    I de første tre kvartaler af 2012 havde DSB ganske vist et underskud på 44 mio. kr., men 183 mio. kr. var fratrædelesgodtgørelser og 40 mio. kr. var øgede pensionsomkostninger til tjenestemænd udlånt til andre virksomheder. Korrigeret for engangsomkostninger havde DSB et overskud på 93 mio. kr. i de første tre kvartaler af 2012.
    På den anden side betaler staten DSB for togdrift. I 2011 fik koncernen DSB 5,4 mia. kr. fra trakikkontrakter, mens beløbet for de tre første kvartaler af 2012 var 3,7 mia. kr. Mon ikke andre togoperatører skal have nogenlunde samme beløb for togdrift i Danmark.

    Noget andet er, at ganske vist har DSB gæld for 18 mia kr., men har grunde, bygninger og transportmateriel for 16 – 19 mia. kr.

  6. Thomas H. Rasmussen

    I dag kan vi endvidere læse at der kun i 3 ud af Danmarks 98 kommuner er flere indbyggere som har et arbejde end der er folk som er på overførselsindkomster – d.v.s. at i 95 kommuner er folk på overførselsindomster i flertal! Det er fuldstændig uholdbart men alle disse samfundsnassere fatter jo ikke hvorfra pengene kommer da de altid har været vant til at nasse på andre mennesker istedet for selv at bidrage med noget til samfundet! Politikerne svigter groft ligesom de uduelige Jobcentre, sociale myndigheder, kommunale chefer m.fl.!

    Vi kan ligeledes i dag læse at en togstewardesse i det offentlige DSB får 475.000 kr. om året i løn iflg. Transportministeriet!!
    Det er da over 1 år siden at der kom en rapport som gjorde opmærksom på disse vanvittige lønninger! I samme rapport stod der også at en lokomotivfører tjente 550.000 kr. om året og i gennemsnit kun arbejdede 2 timer effektivt om dagen – og intet er sket siden!! Effektiv ledelse og godt købmandsskab i den offentlige sektor er en by i Grækenland! I sidste ende er det de uduelige politikeres skyld – venstrefløj som højrefløj – som har ansvaret! Næsten alle politikere – både lokalt og i Folketinget – er inkompetente mennesker som kun har været i den offentlige sektor og intet ved om at drive forretning og de DJØF’ere som er ansat i det offentlige er folk som ikke kan klare sig i det private! Både i DSB, SAS, Dong m.fl. hører vi om uduelige chefer som ikke har styr på økonomien og driften men alligevel får gyldne håndtryk! Det er jo korrupt og hvordan kan disse chefer og øvrige medarbejdere få sådanne aftrædelsesordninger? Og hvorfor skal offentligt ansatte kun arbejde 34,5 timer om ugen og hvorfor er der så mange sygedage ved det offentlige? Men det er jo overalt i den offentlige sektor hvor der findes en masse overflødige mennesker – især “kolde” hænder – i overflødige funktioner, nævn, råd, centre, udvalg, institutter, styrelser m.fl. og hvor der smides vanvittige tilskud ud til alt lige fra medier til “Akademiet for utæmmet kreativitet”, filmstøtte m.m. For nylig læste vi at en biografbillet til disse statsstøttede film skulle koste over 80.000 kr. pr. billet hvis den skulle tjenes ind! Og hvorfor skal vi i et lille sprogområde have så mange offentlige TV- og radiokanaler – og især lokale radiokanaler? Jeg skal give over 2400 kr. p.a. i licens til DR for at få lov til at tænde for mit TV! I går betalte jeg min bilforsikring og der var en statsafgift på denne på næsten 1200 kr.!! Den offentlige sektor er helt ude af kontrol og trænger i den grad til et realitycheck a la SAS! Og hvorfor er der så mange HR-ansatte i det offentlige? De kan ikke engang finde ud af at ansætte medarbejdere uden at overlade det til vanvittigt dyre konsulentfirmaer som Mercuri Urval og Lundsgaard! Og hvorfor er der i et lille land som Danmark 98 kommuner og 5 regioner? Der skulle højest være 10-15 kommuner i Danmark og ingen regioner. Det ville give stordriftsfordele og afskaffe en masse dobbeltfunktioner! Og den knopskydende godheds- og indvandringsindustri er helt ude af kontrol! Næsten alle borgere skal åbenbart have en offentlig støttepædagog til at løse deres problemer istedet for selv at tage et ansvar!

    Danmark slås med store statsunderskud, stigende grænsehandel og arbejdspladser og virksomheder som fosser ud af landet. Vi har verdens dyreste offentlige sektor og verdens højeste skattetryk som er ren gift for konkurrenceevnen, jobskabelsen og igangsætteriet! Samtidig har vi 810.000 mennesker i den arbejdsdygtige alder som er på alt for høje overførselsindkomster som bevirker at det ikke kan betale sig for lavtlønnede at gå på arbejde! Vi kan ikke flygte fra den økonomiske virkelighed og derfor skal der gøres noget inden vi ender som Grækenland – og hvis det sker så vil det gøre rigtigt ondt på de svageste i samfundet samt de offentligt ansatte!
    Der skal ganske enkelt være færre offentligt ansatte og færre på overførselsindkomster medens der istedet skal være flere privatansatte!

  7. Thomas H. Rasmussen

    Her er et sammenkog af Parkinsons lov som især gælder den danske offentlige sektor:

    Parkinsons lov (derfor vokser den offentlige sektor)

    Den voksende embedsstand: Ifølge Parkinson vil ethvert arbejde udvide sig indtil, at det udfylder al den tid, der er til rådighed for dets udførelse. Som demonstration heraf bruger Parkinson eksemplet med afsendelse af et postkort. En pensionist vil kunne bruge timer på at finde postkortet, derefter sine briller, så adressen, forfatte teksten, vurdere om vejret nødvendiggør medtagelse af en paraply eller ej og endelig foretage turen til postkassen omkring hjørnet. En travl person vil have klaret opgaven på tre minutter. Parkinson bruger eksemplet til at udlede, at der ikke er nogen sammenhæng mellem omfanget af det udførte arbejde og antallet af personer, der udfører dette. Han går derefter videre og hævder, at dette vil føre til en stadig vækst i administrationen. Dette skyldes to forudgivne antagelser:

    1.en embedsmand ønsker at forøge antallet af underordnede, ikke af konkurrenter, 2.embedsmænd skaber arbejde for hinanden.

    Til belysning af rigtigheden af påstandene opstiller Parkinson situationen hvor en embedsmand efter egen opfattelse har for meget arbejde. Han vil derfor anmode om at få ansat to underordnede for at hjælpe sig. Underordnede fordi de bidrager til at øge hans prestige, to fordi de derved holder hinanden i skak (en enkelt vil blot være en konkurrent til ham selv) og at han ved den rette arbejdsdeling er ene om at have overblikket. Senere vil disse underordnede givet på lignende måde anmode om ansættelse af nye underordnede, hvilket imødekommes fordi det sikrer yderligere anseelse. Samtidig begynder de ansatte at skabe arbejde for hinanden, idet en sag nu kan gå fra mand til mand for at belyse de forskellige sider. Samtidig må den oprindelige nu ledende embedsmand bruge tid på at planlægge sine underordnedes ferier og andet.

    Parkinson brugte forskellige ministerier til at påvise sin påstand om det voksende embedsvæsen og når det udfald, at væksten er på 5-6% om året, hvilken kaldes Parkinsons første lov.

  8. HumørHenrik

    Ja det “transportmateriel” er vist lige til & lukke op & skide i! Luk DSB & giv folk en bil hver for pengene eller
    gratis taxakørsel/kæmpe rabatter på indenrigsflyvning.

  9. Benny Mortensen

    DSBs begrundelse for 475.000 til stewardesserne er, at de har lært førstehjælp og kan jernbanegeografi!

  10. Kc

    Lidt morsomt med servicering i togene! Servicering er så som så idet togene er så overfyldte, at servicevognen ikke kan komme frem til passagerene og passagerene kan ikke kommer frem til serviceringsvognen.

    Det er da komisk – ikk`??

  11. Bo Rasmussen, Smed.

    De offentlige ansatte – er dybest set nogle service medarbejdere, som er ansat til at servicere os andre.

    De – sammen med alle dem på overførselsindkomst, er dybest set – lønnet af de små 800,000 personer som arbejder med varer/opgaver som exporteres = sælges til andre lande!

    En offentlig ansat – kan bare ikke få det samme, eller endda mere i løn, end nogen af de ovenstående 800,000 arbejdere – hvis “fælleskassen” ikke skal tømmes !

    Det er på tide, at de offentlige ansatte, samt deres ledelser og regeringen indser’ dette.

    Det der med at servere kaffe i toget – kan selv “Dovne Robert” og “Fattig Carina” finde ud af – og det gælder også alle dem på andre overførselsindkomster…………

    Så potentielt har danmark en lille million borgere, som uden større kompetancer overhovedet – let kunne bestride et job, bestående i at sælge kaffe i et tog.

    Lad os ansætte alle sammen – så kan vi altid prale af, at vi i danmark ikke kender til arbejdsløshed.

    Tidligere idag, læste jeg at en arbejdsløs koster staten 300,000 kr om året – fordi man indregner mistet skat i forhold til hvis en arbejdsløs havde et job ???

    Fint !
    så lad os ansætte dem som kaffe sælgere i togene men bare til 300,000 kr som stadig er en fyrstelig løn for et sådant job – og så får vi jo skat ind fra indtægten og kan igen prale med at vi ikke kender til arbejdsløshed………………………….

    Vi kan også gøre lønningerne mere ansvarlige, altså lønne efter hvor krævende jobbet er – men så ville flyttemænd have den højeste hyre………………

    Men nu er der ikke retfærdighed til – der er heller ikke fornuft til.

  12. HumørHenrik

    Der skal godt nok sælges meget kaffe/pølser hvis det
    regnestykke skal gå op hr.smed lol.

  13. ib

    DSB er vel osse et serviceorgan..efter gynger og karusel princippet…
    ..lad os brokke os over kaffedamerne får nogle tusinde i ekstra i løn..typisk Dansk at henlede landets armod på Robert,Carina og nogle kaffedamer..

    ..så glemmer vi alt om direktionens enorme milliardunderskud ,..hvor politikerne har travlt ved kummen og vasker hænder på hinanden..

    ..og alt er som det plejer..nu hvor de søde kaffedamer meget belejligt får focus og skylden..

  14. ib

    gad vide om milliardunderskuddet i SAS så osse skyldes stewardessernes underskud i salg af sodavand under flyvningerne…he he

    men sådan kan alt jo vendes på hovedet, og bruges til politisk plat.!!

  15. Knud Madsen

    Ikke komisk!! Det er lige til at tude over! :-(

    Vi er totalt til grin for de arrogante idioter.

  16. poul andersen

    man kan nok godt sammenligne dsb med sommerrevyerne
    man griner af det meste af det, men skal betale i dyre domme for at opleve det / men det er vel typisk dansk at
    være til grin for egne penge ) eller er verdenen skruet sådan
    sammen ?

  17. Kc

    Det er jo umuligt at komme frem med en servicevogn da togene er så fulde, at passagerene heller ikke kan komme frem til kaffevognen. Hvor tungnem har man lov at være i DSB??

  18. Kc

    Ja, – nu er jeg sgu blevet gammel, da jeg åbenbart er begyndt at gentage mig selv. – Sorry!

  19. Kc

    I så fald var der ekstremt underskud på min sidste flyvning, da de fleste passagerer lå underdrejet med op-
    kastning og diarre, så det kabinepersonalet bragte frem og tilbage, var plastikoser fulde af bræk.

Skriv kommentar

Vi ønsker en skarp og levende debat her på blogs.bt.dk. Vi modtager mange gode indlæg, men det har desværre også vist sig, at ikke alt egner sig til publicering. Vi forbeholder os retten til ikke at offentliggøre og slette indlæg, der indeholder grove personangreb. Det samme gælder indlæg, der er uvedkommende eller irrelevante for debatten. Derfor: Hold jer til emnet - gå ikke efter hinanden. God debat.