Tro er ikke noget, vi lærer i skolen

Vores børn skal lære engelsk fra første klasse, de skal have mere undervisning i dansk og matematik, de skal have såkaldte aktivitetstimer, hvor de kommer ud og lærer ved hjælp af praktiske øvelser, og de skal generelt være i skole i længere tid.

Det var nogle af hovedbudskaberne i den reform af folkeskolen, som børne- og undervisningsminister Christine Antorini i går præsenterede. Et ambitiøst projekt, som peger i retning af en styrket folkeskole.

Men når reformen skal forhandles på plads, vil der komme fokus på en af de mindre ændringer i forslaget.
Nemlig at udskifte faget ’kristendomskundskab’ med det mere bredt dækkende ’religion’. Fremover skal folkeskolen undervise eleverne i islam, buddhisme, hinduisme osv. Og det skal være obligatorisk at deltage – man kan altså ikke fritage sine børn fra at lære om andre religioner, sådan som man kan i dag.

Og dét er en god idé. Hvis folkeskolen kan bidrage til at skabe en generation af børn – uanset om de har danske eller ikke-danske rødder – som rent faktisk ved noget om deres egen og ikke mindst andres religion, vil vi være kommet et stort skridt nærmere et samfund, hvor der er bedre plads til forskellighed.

Det skurrer i ørerne på oppositionen, som vist har misforstået meningen med faget ’kristendomskundskab’. DFs undervisningsordfører, Alex Ahrendtsen, har således fastslået: ’Det skal hedde ’kristendom’. Vi er et kristent land, og det er der ingen grund til at ændre på.’

Men folkeskolen skal jo netop ikke forkynde den kristne tro. Siden 1937 har meningen med faget været at give eleverne kundskab – deraf navnet – om kristendom. Det kan vi sagtens udvide til også at gælde andre religioner. Danmark ophører ikke med at være kristent, blot fordi vores børn bliver lidt klogere på det, andre tror på.

tind

35 kommentarer

  1. jenni

    Det er ikke lovligt at lære koran i Danmark. ( Grundloven § 67 og 68 og straffeloven og diverse andre love.)

    Folkeskolen skal undervise Kristendom. Grundlovens § 4 – andre er ikke sidestillet- og det er fornuftigt at undervise Kristendom, når man ikke ligefrem vil have Folkeskolen til at undervise i landets love.

    Dansk lovgiving og moral er direkte rodfæstet i Kristendommens 10 bud.

    Politiet må se at komme igang med at få lovene overholdt i Danmark.
    Det er IKKE lovligt i Danmark at lære koran. Og det er ikke lovligt at samles i trossamfund eller forening og lære det.

    Så da slet ikke i det, ved lov, evangelisk-lutherske Danmarks folkeskole.

  2. jenni

    det er § 67 og 69, jævnfør tillige § 4.

  3. Inga Svångberg

    @Lederskribenten

    “Siden 1937 har meningen med faget været at give eleverne kundskab om kristendom. Det kan vi sagtens udvide til også at gælde andre religioner”

    - danske skolebørn skal ikke have nogensomhelst regelmæssig undervisning i kristendom eller andre religioner!

    Der kan afsættes nogle enkelte timer til information om nisser, trolde, guruer, numerologi, guder, jordstråler, healing, profeter, clairvoyante, hekse, krystalterapi, voodoo, elverpiger, enhjørninger, alfer, krystalkugler, feer, astrologi, havfruer og lignende nonsens. Men heller ikke mere end nogle enkelte timer!

    Danske skolebørn skal i 95% af timerne undervises i matematik, fysik, kemi, biologi, historie, kinesisk, engelsk, dansk og sløjd. Hverken mere eller mindre.

    Folkeskolelærerne ville selvfølgelig elske at skulle undervise i “religion”, men det vil bare være endnu en kærkommen lejlighed til at lalle rundt i ikke-kvantificerbart bongotrommesludder og docere deres evindelige multikulturelle/humanistiske/socialistiske “visdom”.

    “Vi er et kristent land”

    - nå, er dette noget, som du lige har besluttet? Bortset fra nogle enkelte, halvsenile, danske gamlinge, kender jeg ingen som tror på guder. De næsten mennesketomme kirker indikerer heller ikke nogen videre opbakning til religionen kristendom, vel?

    “Hvis folkeskolen kan bidrage til at skabe en generation af børn, som rent faktisk ved noget om deres egen og ikke mindst andres religion, vil vi være kommet et stort skridt nærmere et samfund, hvor der er bedre plads til forskellighed”

    - tror du selv på dette? Behøver jeg at minde dig om, at den danske folkeskole producerer funktionelle analfabeter (22% af hver årgang) på samlebånd, og at endnu flere af eleverne forlader folkeskolen som mere eller mindre dyssociale vrag, der aldrig nogensinde kommer til at kunne klare sig selv?

    Tind, folkeskolen fejler over en bred front på det helt fundamentale, så synes du ikke hellere, at den skal fokusere på at bibringe eleverne brugbare kompetancer, inden den går i gang med diverse mumbo-jumbo?

  4. Inga Svångberg

    - ups, jeg ser lige, at jeg uretmæssigt beskylder Lederskribenten Tind for at skrive, at “Vi er et kristent land”, men det er jo en DF’er, som citeres.

    Jeg beklager.

  5. Kc

    Jeg kan acceptere at man i folkeskolen ændrer religions-
    undervisning til religionsorientering og måske sætter eleverne til selv at læse op på de forskellige trosretninger.

    Men det er nok meget nemmere sagt end gjort. Generelt
    mener jeg, at tro er noget meget privat og noget man bærer i sit hjerte og kun deler det med ligesindede og
    aldrig generer andre med sin tro, hverken i adfærd som
    påklædning eller bøn i det offentlige rum osv..

    At børn ikke lærer hvad de burde i løbet af skoletiden,
    har givet mange årsager. En af dem er lærene. Deres
    uddannelse kunne være bedre og desværre er der for
    mange i faget, som aldeles mangler pædagogiske evner.
    faktisk kan det være lidt af et lotterispil, at sætte sine
    børn i skole netop pga. disse faktorer.

    Diciplin og respekt er totalt fraværende i undervisningen,
    så støjniavuet i en klasse er altfor højt til, at elever og
    lære kan koncentrere sig om undervisningen.

    Så er vi tilbage i hjemmene, hvor nutidens børn hverken
    lærer diciplin, respekt eller helt almindelig dannelse.
    Ergo – opdragelse er gået totalt af mode, så det må jo
    ende med kaos.

  6. Christensen

    Det tangerer også overtro at forvente
    at børn har noget ud af at lære engelsk
    allerede i første klasse, når de da hverken
    kan læse eller skrive.
    Kan vi ikke fremskynde engelsk-undervisningen allerede ned til vuggestuen ? Ellers taber vi i globaliserings-kabløbet.
    Matematikken kan vi så passende begrænse til det 3 cifrede, da det tangerer fremtidens arbejdsløn.

  7. Inga Svångberg

    @Christensen

    “Det tangerer overtro at forvente at børn har noget ud af at lære engelsk allerede i første klasse, hvor de hverken kan læse eller skrive”

    - de fleste danske babyer kan, så vidt jeg er orienteret, sagtens lære dansk, selv om de hverken kan læse eller skrive.

  8. Inga Svångberg

    “Det er IKKE lovligt i Danmark at lære koran. Politiet må se at komme igang med at få lovene overholdt i Danmark”

    - har du meldt forbryderne til politiet?

  9. Inga Svångberg

    @Til gammeldanskerne

    Her er et link til interessant artikel:

    http://politiken.dk/debat/kroniker/ECE1832344/sga-en-laere-ku-stav/

    - og alligevel tror gammeldanskerne stadig, at den danske velfærdsstat kan fortsætte, men østasiaterne skal nok vise dem noget andet!

  10. Janne Petersen

    Kristendom er IKKE en religion, gad vide hvornår den brik knalder på plads i termologierne.

    Svångberg, du er atter ude med riven, hvor din ulakerede sarkasme og rispisk fyger i luften.

    Jeg har ikke længere skolebørn at tage vare på, men jeg kan forsikre dig for, at havde jeg, så valgte jeg til og fra, med hensyn til det undervisningsmateriale, mine børn kom slæbende hjem med, der er dog grænser for idioti.

    Jeg lader mig ikke kue og jeg lader mig ikke bøje, hvis jeg var en nervøs natur, så satte jeg mig ikke op på en 750 kg. tung hingst på 4 år, der hellere sparkede mig til plukfisk, fremfor at gå fremad.

    Jeg aner ikke hvad gammeldanskere er, i mit univers ser jeg dette lands befolkning som landsmænd, og da vi taler et kristent land, så er der vel ikke så meget at savle rundt i. Janne.

  11. jenni

    Grundloven

    § 4. Den evangelisk-lutherske kirke er den danske folkekirke og understøttes som sådan af staten.

    § 6 Kongen skal høre til den evangelisk-lutherske kirke.

  12. jenni

    Christensen
    5. december 2012 kl. 09:07

    Vi kan sagtens starte med at tale flere sporg med børnene i vuggestuealderen.
    Så er det endda nemmere for dem.
    Det siver ind som osmose.

  13. Christensen

    Start nu med at lade børnene gå, før de løber en
    iron-child. Beherskelse af læsning/stavning er
    grundlaget for anden indlæring, herunder
    også på egen hånd.
    At lille Ole lærte verbal-dansk undervejs fra han var 1-7 år uden at kunne læse eller stave, skal ikke tages som udtryk for at han også kan få fordel af verbal-engelsk allerede i de første skoleår. Dér skal han have fundamentet for sin senere indlæring.

  14. Anne Holm

    Hold da op!
    Det er da utroligt så skråsikkert nogle debatører udtaler sig om undervisningen i folkeskolen på trods af at de åbenbart ingen relevant viden har om det de udtaler sig om.
    1.
    Jo man kan faktisk godt lære et fremmedsprog selvom man ikke kan hverke læse eller skrive. Kender små børn som er 3 sprogede, da de har forældre som taler f.eks. både dansk, spansk og engelsk. Talte selv flydende svensk som 5 årig.
    2.
    Danske skolebørn har faget kristendom fra 1. klasse. I starten handler undervisningen om protestantisme.
    I alle skoler ændres navnet på faget til religion i og her er det obligatorisk at eleven lærer om andre religioner .
    Det er ikke noget nyt der indføres! men almindelig praksis. Ligesom f.eks Historie undervisning. Dette er almen dannelse og når/hvis eleven fortsætter en videregående uddannelse vil faget religion stadig være på skemaet og indgår også som eksamens fag.Så hvis vi ønsker at fremme undervisningen med henblik på fremtidige eksamensresultater er det vist ikke helt dumt at følge undervisningen i religion.

  15. Inga Svångberg

    @Janne Petersen

    “Kristendom er IKKE en religion”

    - nå, hvad er den så?

    “Jeg aner ikke hvad gammeldanskere er”

    - gammeldanskere er primært dem, som har mange generationers tilknytning til Danmark. Nydanskere er primært muslimer, afrikanere, romaer og lignende kulturberigere. Nyligt indvandrede tyskere, japanere, finner, koreanere, nordmænd osv., er ikke nydanskere, men kan blive gammeldanskere efter nogle generationer. Det er slet ikke så kompliceret.

  16. J.Hansen

    Sikke dog en løgnagtig hjernevasket overskrift. De øverste uansvarlige statsapperater forøver netop mission og vold overfor uskyldige børn ved at insistere på, at al “undervisning” gennemsyres af TROEN på de hellige “menneskerettigheder” og på multikulturalismen, på socialismen og på janteloven.
    Den lederskribent er enten praktikant fra Politiken eller moden til fyring.
    Øv, så har jeg igen brug for brækspanden!

  17. Inga Svångberg

    @Anne Holm

    “Danske skolebørn har faget kristendom fra 1. klasse. I alle skoler ændres navnet på faget til religion og her er det obligatorisk at eleven lærer om andre religioner”

    - hvad f***** skal danske folkeskoleelever dog bruge dette hjernespind til???

    “når/hvis eleven fortsætter en videregående uddannelse vil faget religion stadig være på skemaet og indgår også som eksamens fag”

    - du gode gud, hvor du dog ævler!

    Sig mig, Anne, indgår religion i pensummet på f.eks. ingeniøruddannelserne?, på medicinstudiet?, på universiteternes naturvidenskabelige studier?, eller på jurastudiet?

    Sig mig, Anne, på hvilke videregående uddannelser er religion obligatorisk?

    “Så hvis vi ønsker at fremme undervisningen med henblik på fremtidige eksamensresultater er det vist ikke helt dumt at følge undervisningen i religion”

    - sig mig, Anne, hvorledes kan undervisning i religioner og anden overtro finansiere den danske velfærdsstat?, eller finansiere nogetsomhelst andet, for den sags skyld?

    Anne, vi lever i 2012 og videnskaben har forlængst usandsynliggjort forekomsten af guder (ja, der er jo MANGE af dem!), nisser, jordstråler, hekse, julemænd og lignende, så hvorfor i alverden skal danske folkeskoleelever spilde deres tid med den slags nonsens?

    P.s.: hvis du selv hører stemmer, som ingen andre hører, eller hvis du har usynlige venner med vinger, så bør du for din egen og vores skyld øjeblikkelig søge til nærmeste psykiatriske modtagelse!

  18. Inga Svångberg

    - ja, det varer nok ikke længe, før også undervisningen i naturvidenskab, historie og sprog skal sættes ind i en kontekst bestående af islam, menneskerettigheder, kristendom, humanisme, antidarwinisme og andet kulturradikalt/socialistisk/postmodernistisk pis. Udviklingslæren bliver det første offer og Charles Darwin bliver en ikke-person….

  19. N. Mogensen

    Undskylder manglende dansk tegnsaet.

    Som seminarie uddannet laerer med arbejde i udlandet over de sidste 7-8 aar ser jeg ingen problemer med at have engelsk fra foerste klassetrin. Her i Kina er der masser af foraeldre som sender deres boern til private engelsk skoler allerede som 4-5 aarige. Der er massevis af ting som kan laeres / leges ind fra den alder, men det er selvfoelgelig ogsaa anderledes i lande hvor befolkningen udemaerket er klar over at regeringen ikke smider 15.000 om maaneden efter unge som ikke gider at studere eller arbejde. Hernede betyder ens skolegang helt ufatteligt meget, og der er ingen foraeldre som moeder op paa skolerne og truer med baal og brand hvis lille Ling faar skaeld ud.

    Religion? Tjah, nu er vi vel efterhaanden saa mange ateister i Danmark saa vi kan faa benaegtelsen af guder ind paa skemaet ogsaa. Hvem skal forresten bestemme hvilke religioner der skal undervises i? Er der plads til Shintoismen? Ra dyrkelse? Andes religionerne? Eller er det gamle, skaeggede cand. theoler som skal afgoere det? Jeg har saadan set ikke noget imod faget religion i skolerne, hvis det saa ogsaa inkluderer agnostisk/ateistisk filosofi samt en gennemgang af religionshistorien inklusive folkemord, religionskrige, tortur, censur, hjernevask og lignende samt en objektiv undervisning i de mange selvmodsigende, uvidenskabeligt dogmatiske, bronzealder-inspirerede religioese texter og boeger.

  20. Inga Svångberg

    @N. Mogensen

    “studiemotivationen er anderledes i lande hvor befolkningen udmaerket er klar over, at regeringen ikke smider 15.000 om maaneden efter unge som ikke gider at studere eller arbejde”

    - hvor inhumant. Kina må da være et forfærdeligt menneskekoldt og “uempatisk” land. Dér kan gammeldanskere da ikke leve!

    “I Kina betyder ens skolegang ufatteligt meget, og der er ingen foraeldre som moeder op paa skolerne og truer med baal og brand hvis lille Ling faar skaeld ud”

    - dette lyder forfærdeligt. Elsker kineserne da slet ikke deres børn?

    “Jeg har saadan set ikke noget imod faget religion i skolerne, hvis det saa ogsaa inkluderer agnostisk/ateistisk filosofi”

    - nu mangler vi bare lige, at et eller andet religiøst crackhead kommer og postulerer, at ateisme skam også er en tro….

  21. Inga Svångberg

    @N. Mogensen

    “studiemotiveringen er anderledes i lande hvor befolkningen udmaerket er klar over, at regeringen ikke smider 15.000 om maaneden efter unge som ikke gider at studere eller arbejde”

    - hvor inhumant. Jeg er RYSTET! Kina må da være et forfærdeligt menneskekoldt og “uempatisk” land. Dér kan gammeldanskere da ikke leve!

    “I Kina betyder ens skolegang ufatteligt meget, og der er ingen foraeldre som moeder op paa skolerne og truer med baal og brand hvis lille Ling faar skaeld ud”

    - dette lyder forfærdeligt. Elsker kineserne da slet ikke deres børn?

    “Jeg har saadan set ikke noget imod faget religion i skolerne, hvis det saa ogsaa inkluderer agnostisk/ateistisk filosofi”

    - nu mangler vi bare lige, at et eller andet religiøst crackhead kommer og postulerer, at ateisme skam også er en tro….

  22. jenni

    Jeg er ikke i nærheden af muhamedaneres mulige samlingssteder, og jeg ved ikke hvor de er, og hvem der muligt samles i dem.

    Jeg læser blot i den danske presse, at noget sådant foregår. Eksempelvis har jeg set muhamedaneres samling nævnt, der kaldes fredagsmøde eller fredagsbøn.v

    Jeg færdes ikke steder, der kan mistænkes, at være samlingssteder for læring af koranen.
    Men de, der er vidende om, eller har mistanke om, at der er forsamling om, at koran læres og hvor det foregår, må så anmelde det til politiet.

    Hvis du kender et sted, hvor det foregår, er det op til dig.

  23. jenni

    @ Christensen.
    Jeg er ikke enig.
    Jo mere børn ‘skal op på tæerne’ jo større indlæringsevne får de. win/win
    Hjernen er en ‘muskel’. Jo mere den bruges, jo mere kompetent bliver den.

    Hjernen vokser for hver sprog.
    http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/482171:Bagsiden–Hjernen-vokser-ved-sprogstudier

  24. Janne Petersen

    Svångberg, du har en flabet kæft, der ikke levner plads til hverken indsigt eller nævneværdig viden.

    Du betegner troende mennesker som nærmest afvigere uden betydning og intellekt, og putter dem i små evnesvage bokse, med forskellige etikketter på.

    Kan jeg lige få et bud på, hvad der i dit univers er viden og intellekt,eller er den alm. tilgang til det danske, med hvad det indebærer, blot for svagt begavede og idioter.

    Jeg for min del skal ikke lære kinesisk, fordi jeg faktisk oversætter både russiske og kinesiske vers og digte, og har god styr på de europæiske sprog ligeså, dertil skal tillægges, at jeg tror på det kristne budskab, så mine idiotiske evner ligger blot der, hvor jeg gider bruge tid på at besvare dine dumme indlæg. Janne.

  25. En kristen kvinde.

    Jamen “Svångberg dog,- har du et problem med Kristendom??!
    Og et Kors,- kan du vel slet ikke tåle!
    Mon ikke du snarest skulle søge en meget dygtig “EXORCIST”,- for det ser det virkelig ud til, at du trænger til,- der må være meget sort skidt, der skal renses ud.
    Men du ynder vel at beholde det…så gør det da endelig,- men hold dog op med at belemre andre med alt dit shit!

  26. Inga Svångberg

    @Kære Jenni

    Det danske politi har desværre forlængst opgivet at retsforfølge kulturberigerne. De er urørlige.

  27. Inga Svångberg

    @En kristen kvinde

    - jaså, du svarer igen, endda i en flabet tone, men burde du ikke snarere vende den anden kind til?

    Ja, jeg har et problem med kristne, og det relaterer sig til deres naive, humanistiske menneskesyn. Som om dette ikke er nok, kan jeg heller ikke tolerere, at der i det herrens år 2012, stadig er voksne mennesker, som tror på den slags barnagtige, mellemøstlige schludder.

    Der findes ingen guder!, lige så lidt som der findes engle, trolde, nisser, alfer, spøgelser, feer, jordstråler, varulve osv. osv.

    Ooooh, du kristne kvinde, hvis du på trods af hvad jeg lige har fortalt dig, stadig mener at disse fantasivæsener eksisterer, bør du snarest tage kontakt til nærmeste psykiatriske institution.

  28. Inga Svångberg

    - ja, således er det.

    Desværre trænes børns hjerner ikke længere i folkeskolen, hvor alt hvad der lugter af gentagelse er luget bort. I stedet “orienteres” eleverne, som enten sidder og sender SMS’er, glor passivt ud af vinduet eller springer rundt på bordene. Alt imens lærerne råber og skriger.

    Børn og alle andre mennesker skal træne, træne og træne – det er den eneste måde at opnå fremgang på. De intelligenteste kan klare sig med mindre træning, men skal alligevel træne.

  29. Inga Svångberg

    @Janne Petersen

    “Kan jeg lige få et bud på, hvad der i dit univers er viden og intellekt”

    - bl.a. naturvidenskab, problemløsning baseret på videnskabelige metoder.

    “eller er den alm. tilgang til det danske, med hvad det indebærer, blot for svagt begavede og idioter”

    - hvorledes definerer du “den almindelig tilgang til det danske”?

    “jeg tror på det kristne budskab, så mine idiotiske evner ligger blot der, hvor jeg gider bruge tid på at besvare dine dumme indlæg”

    - dette er volapyk a la goddag mand økseskaft.

    Как вас зовут?

  30. Flemming Nielsen

    Og hvis så folkeskolen kunne koncentrere sig om at få kønsudlignet med nogle realistiske mænd, der bl.a. gider arbejde og undervise på fuld tid, ville meget være nået.

    Denne femibefængte institution er så gennemsyret af dovenskab, faglig dumhed, fraværssyge, hensynsidioti kursusrytteri og alskens tårevædede pædagogiske undvigemanøvrer fra den daglige træning og undervisning, at man nemt kunne fordoble timetallet i kernfagene uden så meget som at bruge én krone mere end de i forvejen velanbragte 40 mia.
    Det handler om, at lærerne skal gide – og naturligvis fagligt være i stand til at undervise i stedet for at se skolen som et privat posthusmoder/familieprojekt, hvor det gælder om at få mest mulig orlov og flest omsorgsdage på systemets regning.
    I guder, hvor har jeg set megen gedulgt slendrian og faglig/pædagogisk uduelighed hos en generation af lærere, der aldrig selv fik lært hverken at læse, skrive eller regne ordentligt.
    Det eneste, man sådan helt internt kan blive rigtig enige om i den danske folkeskole, er, hvordan man skal få ødelagt og diagnosticeret flest mulige drenge, så mor lærer kan få tiltusket sig nogle speciallærerfunktioner på halv tid til at “redde” staklerne med.

  31. Flemming Nielsen

    Se det tror jeg på.

  32. En kristen kvinde.

    Du kan kalde det hvad du vil,- men Sandheden skal du have, og den er, at du ikke kan tåle LYSET, det er ikke foreneligt med alt dit Mørke!
    Du skriver, du ikke tror på alt det barnlige mellemøstlige sludder,- det meste af det, der står i Bibelen er Sandhed,-de jødiske oprindelige skrifter er de eneste SANDE,- men du tror på Islam,- og alle de løgne der følger med,- du har jo vældig travlt med at tage muslimer i forsvar, uanset, for du plejer jo Uvidenheden og Løgnen!
    Så man kan absolut ikke tage dig alvorligt!
    Hvad du tror på, ikke tror på, eller ikke kan tolerere, er totalt ligegyldigt,- du er blot et lille uvidende, og ekstremt naivt barn, der har ufattelig meget at lære,- den “lærdom” du så ivrigt har udstillet på diverse debatsider,og dumstolt mener at være i besiddelse af, – er af 0 værdi,- mindre end ingenting,- set i det RIGTIGE liv i Livets Skole,- i Evighedens perspektiv.
    Men det vil du nok opdage engang langt, langt ude i fremtiden,……………………. når du når dertil!
    Hvad det betyder, må du selv finde ud af!
    Så du kunne jo begynde at prøve på at TÆNKE ?!

  33. Janne Petersen

    Svångberg, den alm. tilgang til det danske, er udpluk fra vores fædrene arv, altså generationers slid og møje i den danske muld.

    At du forklejner sæder og skikke, tildeler dig ikke visdom, men ligegyldighed.
    Jeg har sagt at jeg ikke ved hvad gammeldanskere og nydanskere er, fordi min gamle ordbog ikke kan finde disse vidtløftige udtryk.

    Jeg er ikke henvist til at følge med tidens dårskab, og langt mindre henvist til at gøre det, flertallet måtte gøre, faktisk så gør jeg det jeg altid har gjort.

    Et land der ikke vil i knæ, kommer ikke i knæ, fordi den der indtager et land over natten, taber retten til at styre.
    Jenni’s indlæg er altid klæbet fast til realismens barske livtag, derfor dementerer jeg dem aldrig, men du vælter rundt i dommedagsprofetier, til trods for at du er naglet fast til videnskabens tomme udgydelser.

    Du kan kalde mig hvad du vil, når du vil, hvis du vil, det er vand på en gås, jeg bruger ikke ret meget krudt på verdens visdom, fordi den er så fejlbarlig. Janne.

  34. fn

    Beklager at måtte meddele alle dem der tror de ved hvad der undervises i i faget kristendom, i den danske folkeskole, at ingen af ovenstående rammer plet…Som for alle andre fag har ministeriet udarbejdet et faghæfte for faget som i øvrigt kan ses på undervisningsministeriets hjemmeside. Kort fortalt skal de danske skolebørn vide mest om kristendommen, dernæst noget om Jødedom, Islam, hinduisme, buddisme, Ateisme, naturreligionerne, men også emner som tro/overtro og i de ældste klasser en hel del etik. Når vi nu ved at det danske samfund bygger på de kristne værdier og vi også ved at andre landes samfund bygger på andre religøse værdier – kan vi vel ikke komme udenom, at viden og forståelse for religionernes indhold og forskelligheder, kan være afgørende for, hvorvidt vi kan forstå verden…

  35. HardeHenrik

    Hvem lære dem om asetroen, som sidder i deres rygrad ?
    Engelsk, islam, menneskerettigheder, Nord-Korea osv osv
    Hvad fanden rager det os, hvad den forbandede luder verden laver. Vores pligt er at opfostre vores børn som Danere, alt andet er forræderi. De skyldige er alle de røde folkeskolelærere, som ligesom “susanne” tror at julemanden, selveste Odin, stammer fra en cola reklame.
    tsk tsk.
    Engang ude i fremtiden skal vi alle se hvilken ondskab han indeholder.
    De kalder ham også Jolnir, julens hersker

Kommentarer er lukket.