Fat det nu, SAS-folk: Sidste udkald!

Senest på søndag skal de ansatte i luftfartsselskabet SAS sige ja eller nej til den gigantiske spareplan, som ledelsen præsenterede i går. Udgifterne til løn og personalegoder skal ifølge planen have et ordentligt hug. Der skal fyres, og der skal sælges fra. Siger de ansatte nej, er den nøgterne vurdering, at SAS knækker og går konkurs. Siger de ja til spareplanen, vil de opleve et forandret SAS med langt færre kolleger.

Engang tjente SAS rigtig gode penge. Det var noget ganske særligt at flyve med SAS. Der blev investeret vidt og bredt. Men alt for sent gik det op for selskabets ledelse, at virkeligheden kunne ændre sig, og at der kunne komme nye, stærke og initiativrige konkurrenter på banen. Konkurrenter med sans for at holde udgifterne i ave og priserne nede.

I dag er festen slut. Nostalgikere, kantede og krævende fagforeningsspidser og andre med hang til ’gamle dage’ må indstille sig på, at det kræver tilpasning og rå metoder, hvis SAS skal kunne operere på et knivskarpt marked. Lønkurver peger ikke kun opad. Det er realiteten inden for luftfart – og såmænd også i andre brancher.

Det var den danske, norske og svenske regering, der i sin tid besluttede at skyde penge i SAS, så man kunne realisere drømmen om, at Norden skulle have sit eget luftfartsselskab. I dag er der masser af andre fly at gå om bord i. Hidtidige spareplaner har ikke virket optimalt. De tre landes regeringer støtter nu den nye, gigantiske spareplan og øger dermed presset på de ansatte og deres organisationer.

Det er dyb alvor for SAS, for selskabet kan ikke blive ved med at leve på bankernes nåde. Det er, som SAS’ koncernchef, Rickard Gustafson, konstaterede i går: ’Final call’. Både for medarbejderne, hvis job er på spil, og for den ledelse, der skal udstikke en ny, troværdig kurs.

hec

16 kommentarer

  1. Inga Svångberg

    @Lederskribenten

    De SAS-ansatte, særligt de danske, vil næppe underkaste sig de barske realiteter og gå ned i løn, så SAS er nok snart historie.

    At sænke sin løn for at beholde sit job har hidtil været helt uhørt i Danmark. Danskerne går hellere arbejdsløse og lever af overførselsindkomst end sænker deres absurde lønkrav.

    Det er lykkedes fagbevægelsen og store dele af det politikiske etablissement at bilde danskerne ind, at lønniveauet ikke er en konkurrenceparameter. Hvor mange gange har vi ikke hørt pamperne og deres politikervenner bræge: “Vi skal ikke konkurrere på lønningerne”?

    Pamperne og deres politikervenner glemmer imidlertid, at millioner af danskere ikke kan konkurrere på ret meget andet end lønningerne, eftersom de ikke har særligt værdifulde kompetancer. Deres jobs kan udføres af næsten alle.

    Pamperne og deres politikervenner mener helt alvorligt, at det ingen betydning har for dansk konkurrenceevne, at almindelige danskere uden særlige kompetencer skal have meget, meget højere løn end højt begavede og yderst erfarne og kompetente kinesiske ingeniører! Selv danskere på overførselsindkomst, får mere end førnævnte kinesiske ingeniør. Det er vanvittigt og uholdbart!

    Denne højrøvede indstilling har gennem de sidste 5-6 årtier fået meget alvorlige konsekvenser for Danmark. Bl.a. har den medført nedlæggelsen eller udflytningen af hundredetusindevis af produktive arbejdspladser.

    Dette har resulteret i, at næsten 1 million danskere i alderen 18-65 nu lever af overførselsindkomst. Tallet ville endda være endnu større, hvis ikke politikerne havde ladet den offentlige sektor svulme, hvorved mindst en halv million fjernedes fra ledighedskøen.

    Summa summarum: Danmark er uhelbredelig sygt og danskerne har en comeuppance coming!

  2. Peter Rasmussen

    Ny trend i Danmark.. Gå ned i løn eller vi lukker eller flytter til udlandet…Sidst.. Danske Bank som flytter 300 stillinger til østeuropa.
    Vi kan sku ikke gå ned i løn… Afgifs og skattetrykket er så enormt i Danmark, at der skal en vis løn til..
    Danmark er under afvikling, mens vores politikere stadig er fortaler for EU velsignelser..
    Det ender med at vi kan stå ved motorvejen o folkedragter og sælge franske hotdogs til turisterne…

  3. John Doe

    @Peter Rasmussen:

    vil du selv “arbejde” for lønmodtagernes garantifond i få måneder eller have et job i den nuværende situation?

  4. Andersen

    Den store fagforeningspamper LO-Bossen Thomas Nielsen sagde for mange år siden:
    “Fagbevægelsen har sejret af helvede til”.

    Alle medløberne rejste sig op på kongressen og gav ham stående bifald.
    “Det var en dejlig aften” med de røde kommunistiske faner med hammer og segl i baggrunden efterfulgt af nationalsangen “når man ser et rødt flag smælde”.

    Ja..vi sejrede..socialismen har fået os alle i helvede og kampen for det fortsætter…hvem sagde Vejlegården?

  5. Christensen

    Kan man ikke puste friværdien af flyene op og belåne
    dem, ligesom alle gjorde med ejendommene ?
    Så kan vi alle sidde og krydre den på en tropeø
    uden at producere noget. Men hvem skal så lave vor mad… ?

    Eller skal vi mon forlade spekulation endeligt til fordel for produktion ?

  6. Børge R. Jensen

    SAS’ koncernchef har absolut intet fattet, men fortsætter tilsyneladende samme kurs som hidtil med offentlighedens og regeringers støtte. SAS vil stadig forære noget væk, som lavprisselskaber tjener penge på, og ønsker stadig at kombinere traditionelle flyselskabers serviceniveau med lavprisselskabers prisniveau.

    Det værste ved den nuværende situation er dog, at den fortsatte krise i SAS har skabt en hetz mod selskabets medarbejdere og deres overenskomster, og SAS er udråbt om vitalt for ikke bare Kastrup Lufthavn men hele landet. Samtidig ignoreres, at krisen er en direkte konsekvens af potentielle kunders sparsommelighed. Jeg kan ikke mindes andre så voldsomme og koordinerede angreb mod medarbejderne i en skandinavisk virksomhed. Det er vist ikke set i Danmark siden 1899.

  7. Allan Nielsen

    Forlod Danmark blandt andet fordi Radikale og Mette Fugl var uudholdelige at høre på, så det er ikke fordi jeg vil forsvare venstrefløjen!
    Men hvis det er rigtigt som kan læses andre steder på BT at kabine personalet skal arbejde 47,5 time og mister en del andre godtgørelser plus skal gå ned i løn 15%, ja så gad jeg altså heller ikke arbejde for SAS. Det er et hårdt job som dem der rejser meget kan vidne om.
    Har du ikke set hvordan nogle rejsende sviner personalet til, halv fulde eller forurettede fordi de ikke fik den plads de ville have osv.
    Hvis SAS forsvinder forsvinder jobene jo ikke, der kommer bare et andet flyselvskab og det kan ikke være meget værer end det SAS “tilbyder”!!!

  8. Peter Jensen

    Det er komisk at høre på folk uden indsigt i luftfart hyle op over lønninger. Lønningerne i SAS på pilotsiden er bestemt ikke høje i sammenligning med selskaberne i Europa, hvis man ser på netværksfirmaerne. Det er rigtigt at Norwegian, easyJet og Ryanair lønner lavere til sine ansatte – men ikke særligt meget. Den store forskel ligger i, at disse selskaber nu ikke længere ansætter folk i selve firmaet, men kræver at folk opretter eget enkeltmandsfirma, hvor airlinen så køber en serviceydelse. På den måde undgår de let og elegant alt, hvad der er ansættelsesrettigheder og fagforeninger. At det samtidig er social dumping, er MOL, McCall og den lalleglade julegris i nord pænt ligeglade med. De 3 i uskøn forening er da komplet ligeglade med de markeder de “servicerer”. De er der for at tjene penge og de er gode til det. Så gode at loven strækkes og omgås til grænsen af det ulovlige – men ikke over grænsen! Det mest komiske er næsten at folk hylder den ledelsesform som vejen frem. Vel mest fordi de ikke forstår, hvor lidt værdi de skaber for samfundet. Men hey.. der er jo råd til en ekstra karton cecil med de priser.

    I kan jo kigge på http://www.ppjn.com for at få en idé om lønningerne.

  9. Henrik Hansen

    Den nuværende status hos SAS er et udtryk for uanstændig ledelse og en helt urealistisk aftale indgåelse med de (alt for) mange fagforeninger som repræsenterer personalesiden.

    Den oplyste omkostningsindikator – pris per kilometer, per sæde hvor SAS er 80% dyrere end Norwegian udtrykker til fulde, hvor slemt det står fat med patienten. Der er næppe en ingen pengekur som vil virke og det tragikomiske med hensyn til patienten er, at netop årsagen til de forskellige organer ikke fungerer sammen skal findes i særinteresser som personalegrupperne har udvist – og evnet at få forhandlet på plads over årene.

    Tilsyneladende har mangfoldigheden af personalegrupperne og deres fagforeninger kunnet slå mønt hver gang ved forhandlingsbordet – og ledelsen har uansvarligt og særdeles godt støttet af 3 nordiske politiske aktionærgrupper kunnet levere det ene kæmpe milliard underskud år efter år.

    Hertil skal de politiske holdninger i relation til ejerkredsen tillægges og sammen udgør de en umulig konstellation – den nuværende ledelse og også tidligere ledelser har ikke evnet at tjene penge og herved forrente aktionærernes penge.

    Uanset konsekvensen for Københavns Lufthavn skal SAS i nuværende regi afvikles omgående, således at den skattebetalte finansiering af dette cirkus kan stoppe.
    Jeg er helt enig i den kritik som Norwegians administrerende direktør Bjørn Kjos fremfører omkring anvendelse af skattekroner som sikring af en virksomhed der ikke har haft en ansvarlig ledelse i mange år – det er uanstændigt og helt uden fortilfælde.
    Jeg kan kun appellere til den forhandlingskreds som besluttede at anvende danske, svenske og norske skattekroner til straks at indstille alle yderligere vanvittige tiltag omkring et forsat SAS selskab.

  10. Niels Klæbel

    Hvorfor ikke?????

  11. HumørHenrik

    Peter Jensen 15.02… Du glemte helt med din store indsigt, at fortælle at sas får tilført en ordentlig røvfuld
    penge fra 3 landes statskasser.

    Derudover er det en rigtig dum ide at underskrive en
    kontrakt/aftale som man dybest set er imod, det er ren
    “enhedsliste” lol.

    Men det glæder mig da at høre, at du aldrig går på tilbudsjagt i supermarkedet & du ringer heller aldrig
    til 3 forskellige håndværkere for at få en god pris på
    din nye udestue vel??????????????

  12. HumørHenrik

    Godt vi har en rød regering!!! Villy the english lovede
    60.000 nye job, men svæklingen kunne ikke engang
    beholde sit eget.

    Vestas: 3-4 tusind i minus

    Sas: det samme
    Danske Bank: det samme
    Dong: Hvem ved?
    Osv osv osv…………

  13. Dan

    När SAS tar beslutet att lägga ner så kommer också dansk kabinpersonal att stå där med pennan i högra hugg, bara för att skriva på.

    Låt oss se vad som händer på måndag!

    SAS som företag har en lång väg att gå men om inte personalen vill gå med så är det bättre att sagan slutar nu.

    Kanske är arbetslöshet mycket bättre än att jobba på SAS?

  14. HumørHenrik

    Er der stadigvæk nogen der er i tvivl om at “persille flipper” & co er totalt til grin:

    http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/article1864005.ece

  15. Pieter

    Det bästa som kan ske för SAS är att företaget rekonstrueras, ombildas. Personaklen får söka om sina tjänster och de 35 olika fackföreningarna skall minimeras. Sämre kollektivavtal, fler flygtimmar och ett borttagande av SAS-personalems ID-biljetter. Låt SAS-folket äntligen få kännas vid hur andra bolag som det går bra för har det.

    SAS är ett företag som hankar sig fram, man är snart ett minne blott och jag tror inte längre att kabinpersonalen behöver fundera så mycket på sin framtid. Skall bolaget överleva måste det till mer radikala förändringar.

    SAS klarar inte sin uppgift och bör rekonstrueras till att bli a low cost carrier som tjänar pengar.

    SAS CAU-medlemmar bör kanske ta reda på vad uttryck som lojalitet betyder. När ni kollar upp detta; kolla då också upp vad arbetslöshet innebär.

    Kanske bättre att skriva på ,eller hur?

  16. Peter Pedal

    Danske bank fyrer bl.a 300 personer fordi de nedlægger kassefunktionen i adskillige filialer fordi folk bruger netbank …

    Så med mindre du mener at de åbner kasselinier i østeuropa så er der nok ikke tale om at de flytter arbjedspladser så meget som der er tale om at de nedlægger dem.

Kommentarer er lukket.