Helle Thorning i gavehumør

Socialdemokraternes politiske ordfører, Magnus Heunicke, ærgrede sig rigtig meget i tirsdags. Af flere grunde.

For det første var han nødt til hele aftenen i tv at forsvare de upopulære lettelser af selskabsskatten, som fik mange til at hævde, at regeringen tager fra de fattige (via stramninger i kontanthjælp og SU) og giver til de rige (via selskabsskattelettelser).

For det andet, fordi han faktisk havde en god nyhed til danskerne, som han ikke kunne fortælle. Nemlig nye og hurtigere tog og elektrificering af hele tognettet til 27 mia. kr. i såkaldt ’nye’ penge, der kommer fra nordsøolien.

Han havde dog ikke vidst det ret længe. Men regeringen ville skille nyhederne ad. Så selv om trafikplanen kunne have skygget lidt for selskabsskatten, valgte man alligevel at lancere nyhederne på hver sin dag. Det er heller ikke klogt at lancere for mange nyheder på én gang.

Helle Thorning-Schmidt pralede for nylig i Bruxelles med, at den danske regering befandt sig i en ’reform-frenzy’ – at de nærmest gik amok i reformer. Det virkede på det tidspunkt som en overdrivelse, men i den forløbne uge er der virkelig sket noget: Kontanthjælpsreform mandag, vækstplan tirsdag og en trafikinvestering på størrelse med Storebæltsforbindelsen fredag.

Regeringen signalerer høj aktivitet, og det er tiltrængt i den samme uge, hvor Socialdemokraterne blev mindre end Dansk Folkeparti i en meningsmåling fra YouGov/MetroXpress, og SF befinder sig i en eksistenskrise, hvor mange medlemmer og vælgere mener, de skal forlade regeringen.

Det er ikke specielt SFs skyld, at pengene går rent til offentlig trafik. Det har længe været hele regeringens hensigt at elektrificere jernbanerne – det er planen, der har ligget øverst i skuffen i flere år, men der var ikke penge til det. Nu kom så chancen, da det såkaldte serviceeftersyn af økonomien i Nordsøen viste, at der var 27 mia. kr. tilovers. Der kunne faktisk have været flere, hvis den daværende erhvervs- og økonomiminister Bendt Bendtsen (K) havde lavet en klogere aftale med Mærsk i 2003, ligesom den man har lavet i Norge. Men ikke desto mindre er trafikpakken en velkommen gave til danskerne.

Og en meget tiltrængt gave. De fleste danskere har mange dårlige oplevelser med forsinkede tog, manglende togvogne trods pladsbilletter og passagerer, der må stå op hele vejen fra Jylland til Sjælland. Det skyldes faktisk den tidligere socialdemokratiske regering, hvor daværende finansminister Mogens Lykketoft (S) i 1999 besluttede at droppe elektrificeringen af tognettet. Daværende trafikminister Sonja Mikkelsen (S) fik simpelthen at vide, at hvis elektrificeringen skulle fortsætte, var der ikke råd til tog.

I stedet traf regeringen i 2000 den fatale beslutning at hyre italienske AnsaldoBreda som leverandør af 83 togsæt til 4,5 mia. kr. De er stort set aldrig kommet ud at køre regelmæssigt.

Venstre har besluttet sig for at krtisere planen, klage over forringede vilkår for selskaberne i Nordsøen og sætte spørgsmålstegn ved, om regeringen kan være sikre på indtægterne. Den diskussion tager regeringen gerne i tryg forvisning om, at de her har fat i en vindersag, og at de færreste har medlidenhed med selskaberne i Nordsøen og deres arbejdsvilkår.

21 kommentarer

  1. Bent Thomsen

    Hvis både Helle T og Lars Løkke begge gerne vil føre blå politik, så vil jeg da helt klart hellere stemme på Lars, der hele tiden har sagt det samme.

    Det her er ikke Helles Ts politik, men nogle meget stærke embedsmænd i finansministeriet, det er da vist almen kendt.

  2. Amalie Thorsen

    Min frygt var stor, da Helle T kom til magten – men min lettelse var ligeså stor, da hun ikke gjorde det som hun havde truet med.

    Men er min lettelses stor nok til at stemme på hende næste gang? – Så absolut ikke. Lad os får de borgerlige tilbage til magten – måske med S som støtteparti, da de nok ved næste valg ikke vil være så store.

  3. Bent Thomsen

    Meget enig med de ovenstående kommentarer.

    Lad os få værdipolitik på banen igen:

    1) Ned med verdens højeste skat
    2) Ned med de høje offentlige lønninger
    3) Op med effektivitet i det offentlige – ikke flere unødvendige kurser og mange møder
    4) Tal ærligt om kriminelle asylansøgere, hjælp de virkeligt trængende
    5) Talt ærligt om det store muslimske parallel samfund (400.000 mennesker), der udgør en kultur, der ikke er integreret godt nok i det danske
    6) Alt for mange mennesker er på overførelsesindkomst 2.2 millioner i Danmark – det skal kunne betale sig at arbejde også som regøringsass., medhjælper i landbruget, stuepige på hoteller etc.
    7) Mere regulær opbakning og økonomi til politi og militær
    8) En bedre folkeskole, ikke en heldagsskole med styret leg, men med flere egentlige undervisningstimer

  4. J. Hansen

    Hvordan man kan kalde det en gave, at gavegiveren tager pengene fra gavemodtageren til indkøb af gaven, er mig en ufattelig gåde! At opfatte situationen som sådant tyder på en gevaldig hjernevask med miljøskadelige og sundhedsskadelige stoffer!

  5. Inge

    Nu er det jo ikke sikkert, at regeringen kommer igennem med alle sine reformkrav. Nu må vi se, hvor langt oppositionen og Lars Løkke er villige til at gå for at støtte regeringen. Venstre skal i hvert fald ikke lave samarbejde med Soc. dem. efter næste valg, for Soc. dem. ved man ikke, hvor man har, så længe Helle er leder for dette parti.

  6. Peter Jensen

    Muligt HTS var i “gavehumør”,men jeg kalder nu fredag d.1.marts for Store Flytte-focus-dag”. Togplanen er da udmærket,meeen den ligger 8-10 år ud i fremtiden,og så vil jeg sgu gerne se “togfondens” økonomiske regnestykke.

    Hvad med at kere sig om morgendagens problemer fremfor at slå en plan op alle vidste ville komme på et el.andet tidspunkt,da det faktisk indgår i Transport-infrastruktur kaldet TNT fra EU. Mæh HTS sender bare et signal til EU,hvilket givet er en strategi til at få et topjob i EU.

  7. sofie

    Det er mig en gåde hvordan togene efterhånden kan køre hurtigere!? Altså Danmark er lille og afstande mellem byerne er ikke stor når det handler om togstrækninger.Inden toget når topfart er den næste by jo i sigte og der skal bremses ned før da-og kommer toget i for stor fart med alle de kurver der er ,vælter det vel-kort sgt det kan fysisk ikke lade sig gøre med topfart mere end et par minutter ???
    Men ok jeg er heller ikke ingeniør:-(((

    Ps:Da jeg gik på skole tog jeg altid (næsten) ved weekend den længste -ca 1 1/2 time-togstrækning hjem -jeg fandt ud af at selvom jeg kunne få kørelejlighed og var hjemme på en time ,tog det mig to timer at stresse ned,men ved togbrug stressede jeg af i toget -og var afstresset og frisk inden hjemkomst.Derved sparet en tim eller to på den kostbare weekend.Smart ikke?

  8. a b nielsen

    karker hvad har hun betalt dig for at skrive det sludder hvad fanden er 45 min

  9. lars hansen

    Gucci-Helle i gavehumør? Har hendes mand fået penge tilbage fra Skat? Nåh nej, han betaler jo ikke skat. Det har Helle og partimedlemmerne i S ordnet.
    Har hun sparet så meget på sine leasing-arrangementer, at hun nu vil give lidt tilbage til samfundet? Næppe.

    En togplan? Hvor kommer pengene fra? Danmark har brug arbejdspladser lige nu. Helles “forslag” lider af den typiske keynesianske skavank, at det først hjælper om nogle år, og så kan den økonomiske situation være en helt anden.
    At overlade milliardinvesteringer til DSB lyder ualmindelig dumt, men mindre man ønsker en ny IC4-skandale.

    Helle burde hellere bruge mere tid på at jagte autografer, så ødelægger hun ikke noget så længe.
    Øhh, der kommer en god løsning i morgen.

  10. lars hansen

    Gavehumør, men det gælder ikke for dem på SU

  11. Cleunides silva

    OM MIN DATTER GUADALUPE DA SILVA, HUN BLEV SEXUELT MISBRUGT I BØRNEHAVEN, VOLBY BRØNDBY KOMMUNE. HAVDE MIN DATTER STADIG IKKE MODTAGET PSYKOLOGHJÆLP SELVOM JEG GENTAGENDE GANGE HAVDE BEDT OM DET. DERFOR REJSIE JEG TIL BRASILIEN, MIT HJEMLAND, FOR AT MIN DATTER KUNNE MODTAGE PSYKOLOGHJÆLP. DA JEG HJEMVENDTE FRA BRASILIEN, KOM BRIGITTA NIELSEN OG EN ANDEN FRA BØRNEFORVALTNINGEN, KL 7.00 OM MORGENEN,OG SPARKEDE TIL MINE TING I MIT HJEM. DE HAVDE INTET BREV MED, OG HAVDE IKKE I FORVEJEN FORTALT NOGET OM, AT MIT BARN SKULLE FJERNES. JEG FIK ET CHOK OG LØB MED MIT BARN. DE RINGEDE TIL POLITIET OG HALVVEJS TIL BANEGÅRDEN KOM POLITIET OG JEG STOPPEDE. BRIGITTA FORTALTE POLITIET AT JEG FØR HAVDE KIDNAPPET MIT BARN, HVILKET IKKE ER SANDT. JEG HAR FORÆLDREMYNDIGHEDEN OVER MIN DATTER, OG ER FRI TIL AT REJSE MED HENDE NÅR SOM HELST. MIT BARN ER NU TVANGSFJERNET FRA MIG AF BRØNDBY KOMMUNE OG FLYTTET PÅ BØRNEHJEM TAO, HVALSØ MIT BARN HAR DET IKKE GODT. JEG ER BEKYMRET FOR MIT BARN OG SYNES DET ER URIMELIGT AT HUN ER BLEVET FJERNET FRA MIG. JEG ER IKKE MISBRUGER OG HAR ALDRIG VÆRET. JEG HAR ALDRIG VÆRET PÅ PSYKIATRISK HOSPITAL OG BRUGER IKKE NOGEN FORM FOR MEDICIN. MIN DATTERS FAR ER MISBRUGER OG ER VOLDELIG. KOMMUNEN VIL HJÆLPE TIL AT FORÆLDREMYNDIGHEDEN. JEG HAR VÆRET ALENE MED MIN DATTER SIDEN HUN VAR EN MÅNED I MIN MAVE. DA SMED JEG HENDES FAR UD FRA VORES HJEM, DA HAN VAR VOLDELIG. JEG MÅ KUN SE MIN DATTER 1 1/2 TIME 1 GENG OM MÅNEDEN JEG MÅ IKKE SNAKKE I TELEFON MED HENDE. HENDES FAR HAR LOV AT TALE MED HENDE I TELEFON OG TIL AT SE HENDE MERE END MIG. MIN DATTER GRÆDER OG ER FRUSTRERET. FORTÆLLER MIG AT HUN BLIVER TVUNGET TIL SAMVÆR MED SIN FAR MOD HEDENS VILJE. SOMMER 2011 PRØVEDE MIN DATTER AT KASTE SIG UD AF BILEN, HUN VAR PÅ TUR MED BØRNEHJEMMET. HUN VILLE LØBE HJEM TIL SIN MOR MEN VAR BANGE FOR HUN IKKE KUNNE FINDE VEJ. I RETTEN FIK JEG IKKE SELV TALE RET, KUN ADVOKAT FRA KOMMUNEN. JEG STOPPER IKKE FØR HUN ER HOS MIG IGEN. DET ER UTRUGT AT INGEN KAN / VIL HJÆLPE MIG. DA POLITIET OG ANDRE ER INDBLANDET I SAGEN. DET KAN IKKE VÆRE RIGTIGT AT. DER IKKE KAN GØRES NOGET NAR MIT BARN ER BLEVET MISHANDLET I SIN BØRNEHAVE. HUN SAVNER MIG OG HAR BRUG FOR MIG. JEG HAR BEVISER OG JEG FINDER MIG IKKE I AT VI BLIVER SVIGTET SÅDAN JEG VIL GERNE HAVE MIT BARN TILBAGE. VI ER BEGGE BRASILIANSKE STATSBOGERE OG JEG ØNSKER AT VI BEGGE KAN REJSE TILBAGE TIL BRASILIEN. JEG HAR UNDERRETTET DEN BRASILIANSKE STAT OM MIN SAG

  12. Henrik

    Her kommer Kraker med et bevis på, at han ikke læser, de kommentarer, der bliver skrevet under hans indlæg.

    I går blev der sat et link ind på, at elektrificeringen af tog i Danmark, ikke har noget med regeringen at gøre.

    Det er et EU krav, som blev lanceret allerede i år 2006.
    Så Regeringen pynter sig med lånte fjer, når de lancere det som eget initiativ.

    KRAKER det er en skandale, at BT stadig ikke er bekendt med det. og en skandale, at BT fortsætter med, at misinformere læserene.

    Din eneste undskyldning kan kun være, at du ikke læser jeres egen avis. Så så meget for din chefs boligindslag “Magten over medierne”.

    EUs togplan for Europa.

    http://ec.europa.eu/transport/themes/infrastructure/index_en.htm

  13. Grethe H.

    Uanset hvad denne regering foretager sig er det enten pga. VK regeringens fantastiske dynamik og eminente forberedelse af reformer eller også er det fordi regeringen løber fra sine valgløfter. Kunne det ikke tænkes at regeringen er anstændige og tager bestik af situationen og agerer derefter til Danmarks bedste?? Jeg vælger at tro det sidste.

  14. Benny Nielsen

    “Der findes ingen snuptagsløsninger”

    Citat fru Thorning.

    Men vupti kan konen og hendes finansminister med en dårlige regnemaskine pludselig finde 27 milliader fra et pengetræ til nye togskinner !

    Samtidig med at fru Frederiksen svinger pisken over de svageste i samfundet, og der leveres skattelettelser til direktionsgangene i danske virksomheder der i forvejen har en pengetank der bugner.

    De “arbejdsparate” skal ud og lægge togskinner og der er på et spiltsekund skabt 150.000 nye arbejdspladser over de næste 7 år.

    Er der nogen udover de få socialdemokrater og SF’ere der er tilbage der tror på det æventyr ???

  15. pm

    Man synes at lytte og læse regeringens mange reformer som en vis mand, fanden, læser biblen.
    Der har været jurister og eksperter inde over den trafik ting.
    Man har arbejdet på det i mange år. regeringen fandt så en løsning og penge til det, et engangsbeløb 27,5 milliarder, en ting til gavn for hele landet.
    Og AK @Thorning praler aldrig, hørte du udsagnet, hun oplyste, som en ting mange kunne gøre…… osv.
    Regeringen har sagt fra dag et at de ville forandre og modernisere, og de samler hvor Løkke spredte. VKO tilbage, vil være direkte ødelæggende for landet.

  16. Bent Thomsen

    Til kommentar ovenfor:
    Helt forkert, så kort kan det siges. Men tro du bare på hvad, du vil – denne regering er meget magtsyg og fuldstændig ligeglad med om de lyver eller bruger den mest brutale adfærd, der endnu er set fra en regeringsside!!!!

    Stem blå, de siger, hvad de mener!!!

  17. G. Sørensen

    Sønderlemmende og brutal politik, der ikke adskiller sig fra “rokkerlignende” adfærd, er hvad denne regering udsætter befolkningen for. Så længe jeg kan huske, har vi ikke været udsat for lignende brutalitet.

    Når noget lyder for godt til at være sandt, såsom det nye togeventyr, så er det nok også løgn. Der er for mange DSB-fiaskoer der får begejstringen til at blegne. Ren skandale skidt de sidste mange år.

  18. N Nielsen

    lille Lars vil formentlig føre akkurat den samme politik –
    embedsmændene og EU styrer

    Den arbejdende befolkning betaler

    Fsv. angår selskabsskatten – skaber formentlig ikke et eneste job.

    El-tog – vel egentlig en god ide, men er alene en fordel for de største byer, så kan man sende bistandsklienter mv. til udkants Danmark på lige fod med den beskidte industri

  19. pm

    Ja Bent T. de spinner og vinkler fordrejer og manipulerer, senest vist på den nye DR 2 kanal til morgen, hvor man med gensyn med Løkke, fik erindring til de ti år, man oplevede med ham, Fogh, Hjort og Pia K. og Lene E. Du må gerne mene og stemme som du vil, det er din ret, som det er min i et demokrati, men fakta er, at det der blev efterladt i 2011, ikke var okay. Og det der sker nu, er det, der burde være sket i 2005, 06 og 07, før krisen kom. Den bobleøkonomi der var i DK, man skal faktisk være imbecil for ikke at få en tanke om, at noget var ravruskende galt. Fogh og Hjort og Løkke lukkede øjnene og havde så travlt med Foghs flueben i drejebogen, så virkeligheden blev overset.. Fogh var snu, han løb af pladsen, da det brændte på og hans afløser, Løkke, var ikke dygtig, nok som leder. Han havde ikke modet. Var for længe om at tage beslutninger og kopierede K og R politik, i mangel af egen vare.
    Nu hvor Thorning gør det økonomisk, Fogh burde have gjort og også tager hans tæsk, så spiller Løkke “stærk” mand, men desværre lykkes rollen ikke, hvis man ved bare lidt om politik, så er han en narresut. Beklager, men sådan er det.

  20. Bent Thomsen

    Men hvorfor sagde Thorning så ikke før valget, at det var det hun ville? Det var jo faktisk de foreslag, som Løkke og den borgerlige blok gik til valg på?

    Nu har Helle nogle meget stærke embedsmænd i finansministeriet – kender dem – og nu synes Helle T så pludselige det sammen som dem (og i øvrigt Løkke og hele den borgerlige fløj).
    Men før valget kaldte Helle dem gang på gang usolidariske, udanske og uambitiøse, når de kom med realistiske og økonomiske foreslag.

    Der er vist ingen af Thornings røde stemmer, der ville have stemt på Helle, hvis de havde vist hvad hun gjorde efterfølgende.

  21. Www.Guide2Alcoholtreatmentprograms.Info

    Helpful info. Fortunate me I discovered your site unintentionally, and I am
    shocked why this coincidence did not took place earlier!
    I bookmarked it.

Kommentarer er lukket.